Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny problem z programem Ajax

Opóźnienie realizacji programu Ajax może sięgnąć nawet 2030 r. Fot. GDLS UK.

3 czerwca w brytyjskich mediach opublikowane zostały kolejne informacje o problemach związanych z realizacją programu gąsienicowych wozów rozpoznawczych rodziny Ajax. Stan programu miałby, zdaniem autorów raportu sporządzonego dla brytyjskiego parlamentu, zagrażać bezpieczeństwu narodowemu.

Brytyjski Komitet Rachunków Publicznych opublikował raport, z którego wynika, że konieczne jest szybkie podjęcie decyzji odnośnie tego, co dalej zrobić z budzącym coraz większe kontrowersje programem realizowanym na rzecz British Army. Zdaniem autorów raportu, program powinien zostać jak najszybciej albo zamknięty, albo naprawiony poprzez wdrożenie odpowiednich rozwiązań mających na celu przezwyciężenie sygnalizowanych od dawna problemów. W przeciwnym razie zagrożone ma być bezpieczeństwo publiczne Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, bowiem dalsze opóźnienia wymuszają utrzymanie w służbie starzejących się i często niesprawnych technicznie pojazdów rodziny CVR (T) znacznie dłużej, niż planowano. Sama organizacja programu miałaby być wadliwa, a próby jej zachowania i prowadzenia programu miały być źle zarządzane. Realizowany od 12 lat program (umowę podpisano jednak dopiero w 2014 r.) kosztował już brytyjskiego podatnika ponad 3 mld GBP, zaś pierwszy pojazd miał wejść do służby w 2017 r. Tymczasem brytyjscy żołnierze nie otrzymali dotąd żadnego Ajaxa, który nadawałby się do służby liniowej.

Po publikacji raportu brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że dane przekazane przez autorów dokumentu są zbieżne z jego ustaleniami. Podjęte mają być kroki na rzecz rozwiązania problemu, przy czym urzędnicy resortu obrony zaznaczają, że koszty poszukiwania i wdrażania owego rozwiązania nie będą ponoszone przez budżet państwa. Oznacza to, że za naprawdę błędów będzie odpowiadać ‒ również finansowo ‒  producent pojazdów, brytyjska filia amerykańskiej korporacji General Dynamics Land Systems, GDLS UK. Potrzeba wprowadzenia zmian jest widoczna m.in. dlatego, że podczas testów pojazdów, od ich rozpoczęcia do grudnia 2021 r., ponad 300 osób zostało poszkodowanych w wyniku nadmiernych wibracji i przekraczającego normy poziomu hałasu. Tym samym, wg autorów raportu, wciąż nie wiadomo, kiedy pojazd ma wejść do służby. Ostrożne szacunki zakładają, że Ajax (nie ostatni pojazd, lecz pierwszy) wejdzie do służby w British Army do 2030 r. (sic!), a więc z nawet 13-letnim poślizgiem. Decyzja o tym, czy program będzie ratowany, czy też zostanie anulowany, ma zapaść pod koniec bieżącego roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Kolejny problem z programem Ajax”

  1. Ciekawe czy na Ukrainie ktoś narzeka na poziom hałasu i wibracje. Sądzę że nie bo w przeciwnym wypadku nie byłoby komu walczyć

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc