Pierwsze sześć samolotów bojowych Dassault Rafale wylądowało w środę 19 stycznia na lotnisku greckich sił powietrznych w Tanagrze. Były wśród nich dwa dwumiejscowe Rafale DG (nr 401 i 402) oraz cztery jednomiejscowe EG (nr 410, 411, 412 i 413).
Wszystkie płatowce były wcześniej eksploatowane przez Armée de l’Air et de l’Espace. Samoloty przeleciały bezpośrednio z Istres we Francji, gdzie szkoliło się na nich pierwszych ośmiu greckich pilotów. W trakcie lotu dostawczego maszyny zaprezentowały się w szyku nad stolicą kraju Atenami, w tym nad Akropolem.
Zakup nowych myśliwców został ogłoszony 12 września 2020 r. przez premiera Grecji i potwierdzony tego samego dnia przez francuskiego producenta. Podpisany w styczniu 2021 r. kontrakt o wartości 2,3 miliarda euro (w tym 1,7 mld za płatowce) zakładał zakup 18 maszyn reprezentujących standard F3R, 12 używanych i sześciu fabrycznie nowych. Cztery samoloty będą dwumiejscowe, pozostałe 14 jednomiejscowych.
We wrześniu 2021 r. poinformowano o zwiększeniu zamówienia o kolejne sześć egzemplarzy (łącznie 24); formalna umowa zakupu ma zostać podpisana w najbliższych miesiącach. Oficjalne przekazanie pierwszego Rafale z niebiesko-biało-niebieskimi kokardami Elliniki Aeroporia odbyło się w Istres 21 lipca 2021 r.
Dzięki przejęciu używanych płatowców ze stanu AdA znacznie przyspieszono wejście do służby nowego typu. Umowę podpisano w styczniu 2021 r., ale prace nad przygotowaniem egzemplarzy przeznaczonych dla Grecji rozpoczęły się ponad dwa miesiące wcześniej. Dział techniczny BA113 w Saint-Dizier poświęcił na prace nad doprowadzeniem pierwszej maszyny do odpowiedniego standardu około 1000 roboczogodzin w ciągu 45 dni. Zdemontowano wyposażenie wykorzystywane wyłącznie przez lotnictwo francuskie i zabudowano osprzęt obecny w aktualnym wariancie eksportowym Rafale.
Pierwszy wybrany płatowiec o numerze fabrycznym 305 (grecki nr 401) ma za sobą karierę w kilku francuskich jednostkach, m.in. w 2007 i 2008 r. otrzymał malowanie specjalne z okazji spotkania NATO Tiger Meet. W 2018 r. już w standardowym szarym kamuflażu maszyna prawdopodobnie brała udział w operacjach bojowych, na co mogły wskazywać symbole bomb kierowanych namalowane pod owiewką kabiny. Samolot dysponuje resursem co najmniej 360 godzin, co pozwoli na eksploatację przez co najmniej dwa lata do czasu konieczności przeprowadzenia poważniejszych prac okresowych.
Wraz z samolotami został pozyskany duży pakiet uzbrojenia wartości 300 mln euro, m.in. pociski przeciwokrętowe Exocet i samosterujące SCALP, bomby kierowane AASM Hammer i pociski „powietrze-powietrze” dalekiego zasięgu Meteor. Ponadto samoloty będą mogły używać środków bojowych wykorzystywanych wcześniej przez Greków na innych typach – pocisków „powietrze-powietrze” MICA EM i MICA IR, GBU-10, GBU-12, GBU-16 Paveway II i GBU-24 Pawevay III.
Nowe myśliwce Elliniki Aeroporia są wyposażone w radiolokator Thales RBE2 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), system samoobrony DDM-NG oraz pracujący w podczerwieni pasywny system obserwacyjny OSF-IT. Będą mogły również przenosić optoelektroniczne zasobniki obserwacyjno-celownicze Talios (TArgeting Long-range Identification Optronic System).
Użytkownikiem greckich Rafale jest 332 Dywizjon (Mira) ze 114 Skrzydła Myśliwskiego (Pteriga Machis) stacjonującego w Tanagrze. Jednostka ta ma długie doświadczenie w eksploatacji francuskich myśliwców – w latach 1975-2003 latała na Mirage F1, a później została przezbrojona w Mirage 2000/2000-5, których używa do dziś.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Po prostu pozazdrościć trzeba Grekom bo to ponoć bardzo dobre myśliwce. Widać ciągłość w zawieraniu umów dotyczących zbrojenia.