6 stycznia w bazie lotniczej Evenes w północnej części Norwegii odbyła się uroczystość przejęcia dyżuru bojowego przez parę dyżurną wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II należących do Sił Powietrznych tego europejskiego państwa. Tym samym, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, norweskie F-16 Fighting Falcon kończą służbę operacyjną.
Zgodnie z procedurami NATO, para dyżurna samolotów bojowych chroni przestrzeń powietrzną kraju przed zagrożeniem ze strony statków powietrznych i po wydaniu decyzji o alarmowym starcie mają być w powietrzu w ciągu 15 minut. Od 6 stycznia za ochronę przestrzeni powietrznej Norwegii, czyli jednego z członków NATO, odpowiadają wielozadaniowe samoloty Lockheed Martin F-35A Lightning II – Evenes jest dla nich wysuniętym punktem bazowania, przeznaczonym m.in. do utrzymywania dyżurów bojowych. Do tego wydarzenia Norwegowie przygotowywali się latami – pierwsi piloci oraz członkowie personelu technicznego rozpoczęli szkolenie na nowy typ statku powietrznego w 2015 roku, a pierwsze norweskie F-35A Lightning II przebazowano do Europy (baza lotnicza Ørland) w listopadzie 2017 roku.
W ciągu ostatnich lat Norwegowie osiągnęli wstępną gotowość operacyjną F-35A Lightning II, co zaowocowało m.in. udziałem w dwóch turach misji Icelandic Air Policing (w 2020 oraz 2021 roku). Osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej przez system F-35A Lightning II zaplanowano na 2025 rok – wówczas zaplanowano zakończenie dostaw całej partii, liczącej 52 egzemplarzy.
W strukturach Sił Powietrznych Norwegii Lockheed Martin F-35A Lightning II zastępują obecnie eksploatowane F-16AM/BM Fighting Falcon. Część z nich została już sprzedana na rynku wtórnym – dwanaście sztuk kupiła firma Draken International. Kolejne 32 egzemplarze planuje kupić Rumunia, podpisanie umowy w tej kwestii nastąpi najprawdopodobniej w bieżącym roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu