Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Brytyjczycy i Amerykanie zwiększają liczbę specjalnych samolotów King Air 350

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło dwa kolejne samoloty rozpoznawcze Raytheon Shadow Mk 2, które pozwolą na zwiększenie floty do ośmiu sztuk. Fot. RAF

3 listopada Royal Air Force oraz korporacja Sierra Nevada poinformowały o realizacji dwóch programów dotyczących rozbudowy floty samolotów rozpoznawczych bazujących na turbośmigłowym Beechcraft King Air 350.

W przypadku Brytyjczyków, Ministerstwo Obrony tego kraju podpisało umowę z Raytheon UK o wartości 110 mln GBP w sprawie zakupu dwóch samolotów rozpoznawczych Shadow Mk 2 wraz z modyfikacją sześciu już eksploatowanych. Większość prac związanych z zabudową wyposażenia misyjnego ma być prowadzona na terytorium Wielkiej Brytanii. Cała flota ma stacjonować w bazie lotniczej Waddington i tworzyć 14. Dywizjon RAF. Wyposażenie Shadow pozwala na realizację zadań rozpoznawczych, a także wskazywania celów. W ramach modyfikacji już używane samoloty otrzymają nowy system samoobrony, natomiast fabrycznie nowe trafią do linii już w pełnym wyposażeniu wersji Mk 2. Cała flota ma osiągnąć pełną gotowość operacyjną w 2025 roku.

Samoloty rozpoznawcze Shadow zostały zamówione w 2007 roku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wynikającej z doświadczeń bojowych w Afganistanie. Pierwsze cztery zostały dostarczone w 2009 roku. W 2015 roku zamówiono dwa kolejne samoloty, a obecnie zdecydowano się na zwiększenie floty do ośmiu. Stanowią jeden z elementów rozbudowywanego segmentu lotnictwa rozpoznawczego Royal Air Force, które w najbliższych latach ma obejmować także samoloty patrolowe Boeing P-8A Poseidon, wczesnego ostrzegania Boeing E-7 Wedgetail i bezzałogowe aparaty latające.

W kolei korporacja Sierra Nevada poinformowała o dostarczeniu lotnictwu armii amerykańskiej dwóch samolotów rozpoznawczych King Air 350MEK - łącznie na mocy wieloletniej umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, US Army otrzyma szesnaście egzemplarzy. Dotychczas dostawy objęły dziewięć z nich. System rozpoznawczy Enhanced Medium Altitude Reconnaissance and Surveillance System (EMARSS) ma za zadanie zbieranie informacji o sytuacji na lądzie i przesyłanie danych innym platformom latającym, morskim oraz lądowym. Ich dostawy rozpoczęły się w 2013 roku, a próby operacyjne zrealizowano w czasie działań bojowych w Afganistanie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc