Przemysł obronny Białorusi ma kilkudziesięcioletnie, sięgające głęboko w czasy ZSRS, doświadczenia w opracowywaniu, produkcji i wsparciu eksploatacji wyspecjalizowanego wojskowego sprzętu elektronicznego, w tym systemów dowodzenia i kierowania, a także wyposażenia optoelektronicznego różnych kategorii. Na tegorocznej wystawie MILEX-2021 nie mogło zatem zabraknąć także premier z tych dziedzin.
Za najważniejszą przeciwlotniczą nowość mińskiej wystawy uzbrojenia z obszaru obrony przeciwlotniczej z pewnością można uznać prezentację przez firmę NPOOO OKB TSP ze stolicy Republiki Białorusi samobieżnego stanowiska dowodzenia i kierowania ogniem 9S555 MB, należącego do zestawu, opracowywanego przez ten sam podmiot, rakietowego systemu przeciwlotniczego średniego zasięgu Buk-MB3K. W 2019 r. zaprezentowano publicznie wyrzutnię 9A318K i pojazd transportowo-załadowczo-bojowy 9A319K, a także pociski kierowane 9M318 oraz 9M38MB1 (szerzej w WiT 12/2019). Ujawniono też bateryjną stację radiolokacyjną wykrywania celów RLS-150 (9S150MB) oraz pierwsze informacje o stanowisku dowodzenia baterii na zunifikowanym z wyrzutnią i pojazdem transportowo-załadowczo-bojowym nośniku kołowym rodziny MZKT-6922 w układzie 6×6. W tym roku przyszedł czas na premierę jego prototypu.
Samobieżne stanowisko dowodzenia i kierowania ogniem PBU (Punkt bojewogo uprawlenija, pol. stanowisko dowodzenia bojowego) 9S555 MB jest przeznaczone do zautomatyzowanego koordynowania działań bojowych baterii ogniowej systemu Buk-MB3K. Realizuje ono następujące zadania:
Stanowisko dowodzenia i kierowania ogniem 9S555 MB wykorzystuje specjalne trzyosiowe (6×6) podwozie kołowe MZKT-692251 firmy OAO MZKT/Volat (Minskij zawod koliosnych tiagaczej/Mińska Fabryka Ciągników Kołowych). Jego napęd stanowi komercyjny, 8-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany silnik wysokoprężny TMZ-8463.10 produkcji rosyjskiej. Jego maksymalna moc wynosi 368 kW/500 KM przy 2100 obr./min i momencie obrotowym 1960 Nm przy 1200÷1400 obr./min. Przekazuje on moment obrotowy poprzez automatyczną skrzynię biegów MZKT-5561 z sześcioma przełożeniami do jazdy do przodu i jednym wstecz. Podwozie ma układ niezależnego hydropneumatycznego zawieszenia z funkcją regulacji prześwitu. Opony mają rozmiar 16.00R20, a pojazd ma układ centralnej regulacji ciśnienia w ogumieniu. Konstrukcja samonośnego nadwozia jest całkowicie metalowa, spawana. Wnętrze zostało podzielone na trzy przedziały: kierowania, aparaturowo-operatorski i napędowy. Część przedziału kierowania i cały aparaturowo-operatorski mają strop podniesiony o 570 mm w celu poprawy warunków pracy obsługi. Długość pojazdu wynosi 10 900 mm, największa szerokość (z lusterkami wstecznymi) 4075 mm, a wysokość do stropu 2690 mm. Masa stanowiska 9S555 MB to 29 t (producent podwozia deklaruje dopuszczalną masę całkowitą na poziomie 30 t, co może oznaczać, że wartość podawana przez producenta stanowiska dotyczy masy własnej, a więc bez załogi i jej wyposażenia, wody pitnej, broni osobistej itp.). Prędkość maksymalna na drodze utwardzonej sięga 75 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60% i trawersować stoki przy przechyleniu 84%, przeszkody pionowe o wysokości do 30 cm, rowy o szerokości 80 cm i brody o głębokości do 120 cm. Kierowane są koła przedniej osi, a minimalny promień skrętu wynosi 13 m. Zbiornik paliwa o pojemności 530 l zapewnia zasięg 800 km na drodze utwardzonej.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu