10 czerwca, w należącej do koncernu stoczniowego Bollinger Shipyards LLC stoczni w Houma w stanie Luizjana, odbyła się uroczystość wodowania okrętu ratowniczego typu Navajo, któremu nadano imię USNS Cherokee Nation (T-ATS 7).
T-ATS 7 jest drugim okrętem ogólnie, a pierwszym seryjnym, który zbudowany został w zakładzie w Houma. Warto wspomnieć, że 19 kwietnia 2021 roku sfinalizowano umowę, na mocy której koncern Bollinger Shipyards LLC odkupił od stoczni Gulf Island Fabrication (z siedzibą w Houston w stanie Teksas) nie tylko prawo do projektu, ale i całą stocznię w Houma. Tym samym Bollinger stał się odpowiedzialny za realizację połowy całego programu Navajo.
Imię zwodowanej jednostce nadano na cześć plemienia Czirokezów oraz ich znaczącego wkładu obronę ojczyzny. Według przeprowadzonego w 2000 roku spisu powszechnego, Czirokezi było najliczniejszym plemieniem indiańskim w USA. Zdecydowanie najsłynniejszym przedstawicielem tego plemienia jest Chuck Norris (będący w połowie Czirokezem). T-ATS 7 jest już piątym okrętem w historii US Navy czczącym pamięć tego plemienia, jednak pierwszym od czasu zakończenia II Wojny Światowej.
Celem zainicjowanego w 2017 roku programu T-ATS (Towing, Salvage and Rescue Ships) było opracowanie jednostek mogących pilnie zastąpić, eksploatowane obecnie okręty ratownicze typu Safeguard (dwa okręty w służbie od 1985 roku) oraz pojedynczego, eksploatowanego od 1980 roku, holownika pełnomorskiego Catawba (T-ATF 168) typu Powhatan (w chwili inicjacji programu w służbie znajdowały się trzy jednostki tego typu).
Bazą dla nowych okrętów ratowniczych US Navy jest opracowany przez koncern Wärtsilä projekt jednostek wsparcia (AHTS) oznaczony jako VS4612. Jego najważniejszą cechą jest sporej wielkości pokład roboczy na rufie (o powierzchni 557,5 m2 i dopuszczalnym obciążeniu 1796 ton), który jest najważniejszy dla jednostek wykorzystywanych do ratowania załóg okrętów podwodnych. Można tam bowiem zainstalować wybrany system z głębokowodnym pojazdem ratowniczym włącznie.
Jednostki typu Navajo legitymują się wypornością pełną 5110 ton przy wymiarach 80 x 17,98 x 5,39 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Wartsila 8L32 o mocy po 4640 kW każdy, które obracają dwoma śrubami o skoku zmiennym umieszczonymi w dyszach Korta. Okręty wyposażone są w trzy stery strumieniowe o mocy po 900 kW, z których dwa znajdują się na dziobie a jeden na rufie. Umożliwiają one sprawne manewrowanie w rejonach ścieśnionych, a także wykorzystywane będą przez system dynamicznego pozycjonowania klasy DP-2. Konfiguracja napędu umożliwia uzyskanie prędkości maksymalnej 15,1 węzła i zapewni zasięg 8170 Mm (przy 10 węzłach). Moc układu napędowego a także uciąg na palu są wystarczające by można było holować nawet największe amerykańskie okręty, w tym superlotniskowce. Stała załoga składa się z 23 osób, ale na pokład zabrać można do 65 osób.
Obecnie w zakładach należących do koncernu Bollinger Shipyards LLC w różnym stopniu ukompletowania znajdują się prototypowy Navajo (T-ATS 6, położenie stępki 30 października 2019, wodowanie 24 maja 2023 roku https://zbiam.pl/prototypowy-okret-ratowniczy-typu-navajo-zwodowany), Saginaw Ojibwe Anishinabek (T-ATS 8, położenie stępki 3 października 2022 roku), Lenni Lenape (T-ATS 9) oraz Muscogee Creek Nation (T-ATS 10). Drugim koncernem odpowiedzialnym za budowę kolejnej piątki tych jednostek jest stocznia Austal USA (amerykański oddział australijskiej firmy Austal), w której w budowie znajdują się: Billy Frank Jr. (T-ATS 11, położenie stępki 14 listopada 2023 roku, https://zbiam.pl/polozono-stepke-nowego-okretu-ratowniczego-dla-us-navy), Solomon Atkinson (T-ATS 12) oraz James D. Fairbanks (T-ATS 13).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu