Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force) poinformowały o zwiększeniu się gotowości do wykonywania zadań w ich flocie samolotów myśliwskich. W 2020 roku zanotowano wzrost w stosunku do roku fiskalnego 2019, chociaż wśród niektórych typów samolotów zanotowano pogorszenie gotowości.
Gotowość do wykonywania zadań (MCR – Mission Capable Rate) to współczynnik określający jaki procent samolotów danej floty gotowych jest do natychmiastowego wykonywania przynajmniej jednego z wyznaczonych im zadań operacyjnych w określonym przedziale czasu. Pełna gotowość do wykonywania zadań określa jaki procent samolotów danej floty jest w stanie wykonać pełny zakres przypisanych im zadań.
W roku fiskalnym 2020 (który trwał od 1 października 2019 do 30 września 2020 r.) wzrost współczynnika MCR zanotowano we flotach myśliwców: F-15C, F-16C/D, F-22A oraz F-35A. Wzrost gotowości wykazała też flota samolotów szturmowych A-10C, których dywizjony według nomenklatury USAF określone są jako „myśliwskie”. Spadek gotowości do wykonywania zadań zanotowano we flocie myśliwców F-15D oraz samolotów myśliwsko-bombowych myśliwców F-15E.
Sprawność amerykańskich samolotów myśliwskich
Typ | MCR w roku fiskalnym 2019 | MCR w roku fiskalnym 2020 |
F-15C | 70,05% | 71,93% |
F-15D | 72,45% | 70,52% |
F-15E | 71,29% | 69,21% |
F-16C | 72,97% | 73,90% |
F-16D | 70,37% | 72,11% |
F-22A | 50,57% | 51,98% |
F-35A | 61,6% | 76,07% |
A-10C | 71,20% | 72,04% |
Największy wzrost MCR wykazała flota myśliwców 5. generacji F-35A – z 61,6 proc. w roku fiskalnym 2019 do 76,07 proc. w roku 2020. Przyczynił się do tego głównie wzrost tempa dostaw części zamiennych, zwiększenie liczby zakładów remontowych uprawnionych do wykonywania okresowych i nieplanowanych przeglądów technicznych oraz postępująca modernizacja egzemplarzy starszych wersji. Wyposażane są one w nowsze, a tym samym mniej zawodne komponenty awioniki oraz zmodyfikowane komponenty strukturalne, które instalowane są w nowych egzemplarzach F-35.
Pomimo minimalnej poprawy, wciąż nie najlepszy współczynnik MCR wykazuje flota myśliwców F-15C/D. Jednomiejscowe F-15C wykazały wzrost gotowości z 70,05 do 71,93 procent. Dwumiejscowe F-15D zanotowały spadek z 72,45 do 70,05 procent. Zaskakująco też, spadek gotowości wykazała flota najmłodszych F-15 USAF, czyli myśliwsko-bombowych F-15E – z 71,29 do 69,21 procent.
„Tradycyjnie” najniższą gotowość do wykonywania zadań notuje flota myśliwców 5. generacji F-22A. Zanotowano jednakże nieznaczny wzrost MCR z 50,57 do 51,98 procent. Niska gotowość F-22A wynika z czasochłonnego serwisowania tzw. systemów stealth myśliwców. Chodzi przede wszystkim o renowację powłoki pochłaniającej fale radarowe (RAM – Radiation-Absorbent Material), ale również unikalne dla F-22A komponenty awioniki i wyposażenia., z których wiele nie jest już produkowanych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu