14 stycznia media południowokoreańskie, powołując się na Ministerstwo Obrony Republiki Korei, poinformowały, że bezpośrednią przyczyną awaryjnego lądowania wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-35A Lightning II, które miało miejsce 4 stycznia w bazie lotniczej Seosan, było zderzenie z ptakiem.
Wstępne ustalenia przyczyn incydentu mogą doprowadzić do podjęcia decyzji o wznowieniu lotów samolotów tego typu – dotychczas Republika Korei odebrała ponad 30, spośród 40 zamówionych F-35A. Obecnie zespół ekspertów ze Stanów Zjednoczonych oraz Sił Powietrznych Korei prowadzi prace, które mają wyjaśnić cały ciąg zdarzeń związanych z incydentem. Według upublicznionych informacji, pilot samolotu (w czasie wykonywania lotu na niskiej wysokości) usłyszał głośny huk, po czym nastąpiła awaria systemów pokładowych, w tym instalacji pozwalającej na opuszczenie podwozia. Z tego też względu maszyna lądowała na brzuchu – służby ratownicze pokryły pas startowy pianą, a stopień uszkodzeń kadłuba nie jest znany.
W dotychczasowej historii programu, nie było jeszcze sytuacji, w której doszłoby do tak rozległej awarii systemów pokładowych. Korporacja Lockheed Martin dostarczyła dotychczas ponad 750 egzemplarzy seryjnych, które wylatały 470 tys. godzin.
W przypadku Republiki Korei, obecnie władze prowadzą analizy związane z dalszymi zakupami F-35 Lightning II. Poza wersją klasycznego startu i lądowania F-35A mowa o wersji F-35B, która charakteryzuje się skróconym startem i pionowym lądowaniem. Maszyny tego typu mają stać się elementem grupy lotniczej planowanego lotniskowca.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu