Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wojskowe plany Tatry

Podwozie rodziny T815-7 Force w układzie 8×8 z kabiną opancerzoną. Fot. Jarosław Brach

20 października czeska firma Tatra trucks a.s. zorganizowała w swojej siedzibie w Koprzywnicy spotkanie dla przedstawicieli lokalnych mediów, którego celem było przedstawienie obecnej sytuacji i projektów rozwojowych przedsiębiorstwa. Elementem prezentacji był także dynamiczny pokaz wybranych produktów. Wśród zaprezentowanych pojazdów znalazły się zarówno wersje wojskowe, jak i cywilne, w tym specjalna rajdowa, używana przez zespół Tatra Buggyra Racing w rajdach terenowych. Reprezentant „Wojska i Techniki”/zbiam.pl był jedynym zagranicznym dziennikarzem zaproszonym na tę imprezę.

W sferze aut typowo militarnych nie pokazano żadnych nowych wyrobów. Generalnie spotkanie dotyczyło promocji modeli już zamawianych przez Siły Zbrojne Republiki Czeskiej, w tym jako: środki wsparcia logistycznego, nośniki różnorodnych nadwozi i wozy bojowe ‒ powstały wraz z francuskim Nexterem Titus. Dlatego znacznie ciekawsze były przekazane przez organizatorów informacje na temat perspektywicznych planów rozwoju, w tym w obszarze kabin, układów napędowych i samej filozofii kompletowania pojazdów w przyszłości. Na te elementy zasadniczy wpływ ma obecna pozycja podmiotu, mierzona jego potencjałem do wzrostu i rozwoju, posiadanymi zasobami ludzkimi i kapitałowymi, dopełniona analizą podstawowych tendencji dzisiaj i jutro charakteryzujących sektor kołowych środków transportu.

Samochód T815-7 Force w układzie 6×6 ze skrzynią ładunkową i własnej konstrukcji kabiną nieopancerzoną. Fot. Jarosław Brach

Przede wszystkim przy obecnym relatywnie niewielkim wolumenie produkcji powoli nieopłacalne staje się wytwarzanie własnych kabin typowo cywilnych, swoimi korzeniami wywodzących się z rodziny T815, dostępnej od 1982 r. Kabiny te oczywiście przez te bez mała 40 lat modernizowano, odmładzając ich wnętrze i, nieco, wygląd zewnętrzny, ale nie zmienia to dwóch zasadniczych elementów: obecnie są one już silnie zdeprecjonowane moralnie oraz powstają we względnie małych ilościach. Czynniki te negatywnie wpływają na koszt jednostkowy i czynią kompletnie nieopłacalne dalsze modyfikacje czy tym bardziej przygotowanie od podstaw następcy. Dlatego właśnie w sferze kabin do wersji cywilnych nawiązano współpracę z DAF-em. W jej ramach fabryka w Koprzywnicy otrzymuje najnowsze wydania kabin, stosowane przez Holendrów w ich typoszeregu CF. Analogiczna sytuacja odnosi się do silników. Własne, chłodzone powietrzem jednostki Tatry V8 przy dużym wysiłku są w stanie spełniać co najwyżej normę czystości spalin Euro 5. W takich realiach przyjęto, że własne kabiny trafiające do serii TERRNo/TERRA i własne silniki V8 przeznaczone do linii – cywilnej TERRNo/TERRA oraz wojskowej Force będą jeszcze wytwarzane przez trzy-cztery lata, przynajmniej do roku 2024-2025. Kluczowe w przedłużeniu cyklu życia tych leciwych komponentów pozostają: utrzymanie eksportu do Indii zestawów montażowych modeli z gamy T815, dalszy eksport linii TERRA na rynki pozaeuropejskie/pozaunijne, jak rosyjski oraz arabskie i afrykańskie, jak również zakupy – w pierwszym rzędzie przez ministerstwa obrony Czech i Słowacji – zmilitaryzowanych TERRA i hybrydowych-militarnych Force z tzw. pełną czeską kompletacją układu napędowego, czyli nadal z chłodzonymi powietrzem jednostkami V8.

Samochód ciężarowy T810 serii Tactic. Fot. Jarosław Brach

Tatra bynajmniej nie zamierza rezygnować z produkcji własnych kabin, a jedynie ją dopasować do obecnych realiów, czyli mocno zrestrukturyzować. W takim układzie dojdzie do zaprzestania produkcji kabin czysto cywilnych, ale utrzymana zostanie produkcja własnych kabin typu wojskowego. W przypadku Tatry kabiny typu wojskowego są przeznaczone dla serii: średniotonażowej Tactic i ciężkiej Force. Warto tu wskazać, że linia Tactic, poprzednio nazywana T810 i jako jedyna mająca klasyczną ramę podwozia typy drabinowego oraz sztywne, portalowe osie, bazowo miała montowane zmilitaryzowane przez Tatrę kabiny wywodzące się z cywilnych, długich kabin Renault/DAF. Niemniej trzy lata temu Tatra przygotowała ich w pełni własny, militarny zamiennik. Natomiast co się tyczy kabin dla ciężkotonażowego typoszeregu Force, to:

  • są stosowane własne – firmowane przez Tatra Defence – nieopancerzone i integralnie opancerzone kabiny o zredukowanej wysokości i militarnych kształtach w wykonaniach: krótkim-dziennym, długim oraz wydłużonym, załogowym, czterodrzwiowym;
  • są nadal opcjonalnie proponowane integralnie opancerzone kabiny izraelskiej firmy Plasan, dostępne jako krótkie-dzienne i wydłużone załogowe;
  • własne nieopancerzone kabiny Tatry we wszystkich trzech odmianach – tzn. krótka-dzienna, długa i wydłużona-załogowa – mogą trafiać do wybranych klientów cywilnych.

Wspólne dzieło Nextera i Tatry – pojazd opancerzony Titus, tu w jednej z odmian dla SZ Republiki Czeskiej. Fot. Jarosław Brach

Przy czym w sferze kabin integralnie opancerzonych, ponieważ Tatra wprowadziła własne udane odpowiedniki wyrobów Plasana, to właśnie je instaluje jako rozwiązanie podstawowe. Potwierdzają to ostatnie kompletacje ciężarówek zamówionych m.in. przez  Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Wojskowe plany Tatry”

  1. Przy okazji Tatra zdobyła kolejny kontrakt w armiach Europy Zachodniej, po dostawach do armii duńskiej, belgijskiej i holenderskiej dostarczy także pojazdy niemieckiej Bundeswehrze, a konkretnie 77 wozów strażackich.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc