24 marca rosyjska agencja informacyjna RIA Nowosti podała, że dyrektor generalny państwowej korporacji Rostiech Siergiej Czemiezow zapowiedział przyspieszenie tempa produkcji bombowców strategicznych Tu-160M2 w zakładach Kazanskij Awiacyonnyj Zawod im. S. P. Gorbunowa w Kazaniu.
Wspominana przez RIA Nowosti wypowiedź Czemiezowa wygłoszona została przy okazji jego roboczej wizyty w zakładach w Kazaniu. Szef Rostiechu przyjechał właśnie do zakładów Kazanskij Awiacyonnyj Zawod (KAZ), lokalnej filii spółki Tupolew (wchodzącej w skład Zjednoczonej Korporacji Lotniczej – Objedinionnaja Awiastroitielnaja Korporacyja, OAK), i do zakładów spółki Kazanskij Wiertolotnyj Zawod (KWZ), części holdingu Wiertoloty Rossii. Zarówno holding, jak i OAK należą do Rostiechu. Wizyta Czemiezowa w KWZ wiązała się przede wszystkim z wdrażaniem do produkcji zremotoryzowanego śmigłowca Ansat z rosyjskimi silnikami ODK-Klimow WK-650W w miejsce turbin kanadyjskiej spółki PWC. Natomiast wizyta w KAZ miała kilka przyczyn – przede wszystkim była związana z produkcją cywilną zakładów – pasażerskich samolotów Tu-214, obecnie produkowanych w liczbie dziesięciu rocznie ze stopniowym zwiększaniem poziomu ich produkcji do założonej liczby 20 rocznie. Przy okazji Czemiezow powiedział też o zwiększeniu tempa produkcji fabrycznie nowych bombowców strategicznych Tu-160M2 (często określanych w rosyjskich mediach po prostu jako Tu-160M, choć oznaczenie to dotyczy starszych egzemplarzy Tu-160 modernizowanych do analogicznego standardu wyposażenia, co nowe Tu-160M2). Niestety, w odniesieniu do produkcji Tu-160M2 Czemiezow żadnych liczb nie podał.
25 stycznia 2018 r. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło w spółce Tupolew wyprodukowanie dziesięciu nowych bombowców Tu-160M2 z terminem dostawy upływającym z końcem 2027 r. Według zapisów kontraktu pierwszy nowy Tu-160M2 ma być odebrany przez WKS w tym roku, co najwyraźniej może mieć miejsce. Oblot prototypowego Tu-160M2 odbył się 12 stycznia 2022 r., czyli z poślizgiem, gdyż kontrakt z 2018 r. przewidywał oblot w 2021 r. W przypadku programów samolotów bombowych, oprócz modernizacji Tu-160 i produkcji Tu-160M2, zakłady KAZ wykonują też remonty oraz modernizacje bombowców Tu-22M3 do wersji Tu-22M3M i uczestniczą w programie PAK DA (Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Dalniej Awiacyi), czyli rozwoju bombowca strategicznego nowej generacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu