Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa na zarządzanie cyklem życia w ramach programu CAVS

Finlandia i Łotwa zawarły z firmą Patria Oy porozumienie w sprawie wspólnej eksploatacji pojazdów Patria 6×6 w ramach programu CAVS. Fot. Patria Oy

9 sierpnia Finlandia i Łotwa podpisały umowę dotyczącą zarządzania cyklem życia produktu LCM (Life Cycle Management) w ramach programu CAVS (Common Armoured Vehicles System).

Spółka Patria Oy poinformowała, że pozostali uczestnicy programu programu wspólnego zakupu i eksploatacji kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6, tj. Szwecja i Niemcy (to ostatnie państwo wprawdzie dotychczas nawet nie wskazało Patrii 6×6 jako swojego nowego pojazdu opancerzonego), mogą również stać się stronami wspomnianej umowy. Według fińskiej spółki, strony zgodziły się na współprace w obrębie usług związanych z zarządzaniem cyklem życia floty transporterów opancerzonych Patria 6×6. Dzięki wyborowi takiej strategii zarządzania projektem, możliwe będzie zwiększenie bezpieczeństwa dostaw i gotowości bojowej międzynarodowej floty transporterów Patria 6×6 w całym okresie ich eksploatacji. Celem na przyszłość jest dalsze rozszerzanie współpracy w ramach programu CAVS i zwiększenie efektywności kosztowej programu od etapu zamówień po wycofywanie produktu. Umowa LCM składa się z trzech umów ramowych. Pierwsza dotyczy badań i rozwoju produktu, druga produkcji oraz obsługi technicznej, trzecia – organizacji programu zarządzania całym cyklem życia produktu. Bazą dla umowy była koncepcja OPTIME firmy Patria, która obejmuje modułowy model usług oraz która jest dostosowywana do potrzeb i wymagań klientów zgodnie ze zmieniającą się sytuacją, obejmując szeroką gamę usług i rozwiązań organizacyjnych oraz technicznych wpływających na dostępność floty pojazdów.

Program CAVS został zainicjowany w 2019 r. przez Finlandię (ze zrozumiałych względów lider programu), Łotwę i Estonię (jej status w programie jest niejasny). W 2021 r. do programu dołączyła Szwecja, która kilka dni temu zamówiła pierwszych 20 pojazdów. Dotychczas Finlandia, Łotwa i Szwecja zamówiły lub zadeklarowały wolę zakupu 760 transporterów (z czego ponad połowę Szwecja ‒ 400). W razie zakupu większej partii przez Niemcy, możliwe jest częściowe ulokowanie produkcji Patrii 6×6 w jednej z niemieckich firm. Na rynku niemieckim Finowie współpracują w tej sprawie z KNDS Deutschland i FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft GmbH. Dotychczas jednak zarząd Patria Oy nie wybrał strategicznego partnera na rynku niemieckim.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc