20 lipca z hali stoczni Naval Group w normandzkim Cherbourgu wytoczono trzeci szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym typu Barracuda, budowany dla francuskiej Marine nationle.
SNA Tourville (S 637) to trzecia jednostka typu Barracuda (znanego też od nazwy prototypu jako Suffren). Roll-out z hali montażu końcowego im. adm. M. Laubeufa oznacza ostatnią fazę przygotowania jednostki do zwodowani przy użyciu specjalnej platformy i doku suchego. W stoczni w Cherbourgu jest to skomplikowany proces. Najpierw jednostka jest ustawiana na platformie (pontonie) podnośnika. Następnie zatopiony jest pod min suchy dok do uzyskania pływalności przez ponton. Dalej ponton jest przesuwany na kraniec doku (do bramy) i opuszczony na jego dno po odpompowaniu wody. Stojący na pontonie na dnie suchego doku okręt uzyska pływalność, czyli zostanie zwodowany samoczynnie, wraz z nadejściem przypływu. Gdy do tego dojdzie, możliwe będzie uruchomienie systemów wymagających chłodzenia wodą, w ty, pierwszej dywergencji reaktora. Operacja polega na zainicjowaniu po raz pierwszy kontrolowanej reakcji jądrowej w rdzeniu, wytwarzając w ten sposób energię. Oznacza to początek działania reaktora jądrowego. Wskazuje też, że okręt, znajdujący się obecnie w suchym doku stoczni Naval Group w Cherbourgu, wkrótce będzie mógł rozpocząć próby zakładowe na uwięzi.
Pierwsza Barracuda - Suffren (S 635) - została przekazana przez Naval Group zamawiającemu - DGA (Direction générale pour l’armement, Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia ) w listopadzie 2020 roku, zaś w czerwcu 2022 roku okręt osiągnął gotowość operacyjną. W marcu bieżącego roku, drugi w serii Duguay-Trouin (S 636) rozpoczął próby morskie. W budowie są jeszcze trzy szturmowe okręty podwodne z napędem jądrowym (SNA – Sous-marin Nucléaire d'Attaque): De Grasse, Rubis i Casabianca.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu