21 grudnia w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku podpisano protokół zdawczo-odbiorczy niszczyciela min Mewa - trzeciej jednostki projektu 258 Kormoran II zbudowanej dla Marynarki Wojennej RP.
Jest on ostatnim okrętów pierwszej serii produkcyjnej zapoczątkowanej przez prototypowy ORP Kormoran (601). Umowa dotycząca budowy dwóch seryjnych niszczycieli min proj. 258, czyli przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603) oraz dostawy pakietów wsparcia logistycznego do wszystkich trzech jednostek tego typu została ona podpisana 27 grudnia 2017 r. pomiędzy konsorcjum składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. z Gdyni a ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia. Początkowa wartość tego kontraktu wynosiła 1,186 mld PLN, jednak prowadzone już w trakcie budowy seryjnych okrętów zmiany podniosły koszt realizacji tej umowy do ok. 1,39 mld PLN. Wynikały one między innymi z zaleceń i wniosków z badań kwalifikacyjnych oraz eksploatacyjno-wojskowych prototypowego Kormorana.
Zmiany te były poważne, bo obejmowały m.in. doposażenie jednostek w pojazdy Teledyne Gavia Defence oraz Saab Double Eagle SAROV. Ten ostatni zastąpił pojazdy Saab Double Eagle Mk III i Morświn (wyprodukowany przez Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej). Wzbogacono system OPM w sonar holowany Kraken KATFISH 180 (Kraken’s Active Towfish) wraz z systemem jego stawiania i wybierania, a także zmodyfikowano uzbrojenie okrętów poprzez przystosowanie do instalacji nowego artyleryjskiego systemu uzbrojenia OSU-35K, opracowanego przez konsorcjum składające się z: PIT-Radwar S.A., Zakładów Mechanicznych Tarnów S.A., Wojskowej Akademii Technicznej i Akademii Marynarki Wojennej.
Budowa pod numerem stoczniowym 258/3 niszczyciel min Mewa rozpoczęto 19 czerwca 2019 r., kiedy to odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach przeznaczonych do jego produkcji. Położenie stępki tego okrętu nastąpiło 10 października 2019 r., zaś uroczystość chrztu i symbolicznego wodowania odbyła się 17 grudnia 2020 r.
W pierwsze stoczniowe próby morskie Mewa wyruszyła 14 grudnia 2021 r. i prowadzone były one z różną intensywnością do końca września br. W pierwszych dniach października rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, których faza morska zakończyły się 8 grudnia br. W trakcie prób państwowych na tym okręcie jako pierwszej jednostce serii, pomiędzy 12 a 22 listopada zamontowana została armata AM-35K wchodząca w skład artyleryjskiego systemu uzbrojenia OSU-35K. Ten próbny montaż zrealizowany w ramach tzw. „sprawdzania zamienności” miał przynieść wiele nowych doświadczeń, które mają przyśpieszyć docelową zabudowę tego systemu na tym okręcie, co ma nastąpić w przyszłym roku.
Tymczasem trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy drugiej serii niszczycieli min projektu 258. Jest to możliwe dzięki temu, że 26 czerwca br. w porcie wojennym w Świnoujściu została podpisana umowa na budowę i dostawę dla Marynarki Wojennej RP trzech kolejnych okrętów typu Kormoran II wraz z pakietami wsparcia logistycznego do nich. Wartość tego kontraktu wynosi niecałe 2,5 mld PLN. Stronami umowy są Skarb Państwa reprezentowany przez Agencję Uzbrojenia oraz ww. konsorcjum przemysłowe.
Zamówiona trójka okrętów o numerach stoczniowych 258/4-6 zostanie dostarczona w latach 2026-2027 i trafi do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu. Podczas gdy trzy pierwsze Kormorany II zostały zbudowane z przeznaczeniem dla 13. Dywizjonu Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety, należącego również do 8. FOW, ale operującego z portu wojennego Gdynia-Oksywie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu