8 sierpnia, należąca do holdingu Czechoslovak Group, firma Tatra Trucks a.s. oficjalnie przekazała w Centrum Zabezpieczenia Materiałowego Służb Technicznych AČR w Štěpánovie trzy ostatnie pojazdy logistyczne w ramach umowy z sierpnia 2022 r. Dotyczyła ona dostawy 209 ciężkich pojazdów terenowych w wersji transportowej Tatra 815-7 6×6 w zabudowie skrzyniowej z cywilno-militarnej serii Force.
Nowe samochody terenowe będą używane przez różne jednostki i pododdziały Armády České republiky (AČR) do przewozu m.in. palet, prowiantu, broni a amunicji oraz żołnierzy. Spośród wspomnianych 209 aut, najwięcej ‒ po 30 sztuk otrzymały 15. pułk inżynieryjny z Bechyně i Batalion Wsparcia Sił Reagowania z Rakovníka.
Kontrakt nr 22121000587 o łącznej wartości ponad 1,9 miliarda CZK netto (ok. 266 mln PLN) zawarto 24 sierpnia 2022 r. Jeszcze w tym samym roku Tatra dostarczyła 200 samochodów, dostawa pozostałych dziewięciu była zaplanowana na rok bieżący.
Jan Kolafa, szef oddziału uzbrojenia sił powietrznych i logistyki Ministerstwa Obrony Republiki Czeskiej, tak ocenił dotychczasową współpracę Sekcji Uzbrojenia i Zakupów resortu z Tatrą: Skoro od kilku lat współpracujemy z firmą Tatra, a ponadto firma spełnia określone parametry techniczne i legislacyjne, nie było powodu, aby tych czeskich maszyn, cieszących się doskonałą opinią na całym świecie, nie włączyć do naszej floty samochodowej, Oczekujemy, że nasza współpraca z Tatra Trucks a.s. będzie się dalej rozwijać, a dzisiejsze przekazanie samochodów nie będzie ostatnim.
Pierwsze samochody T 815-7 serii Force trafiły do uzbrojenia AČR w 2017 r., gdzie zaczęły zastępować starsze modele z serii T 815. Obecnie jest ich kilkaset, w odmianach 4×4, 6×6 i 8×8. Wiceszef Agencji Logistyki płk Vít Watroba dodał: Nowoczesna Tatra 815-7 szybko stała się popularna. I nie ma się czemu dziwić, bo to świetnie wyposażony pojazd o dobrych właściwościach jezdnych. Natomiast dyrektor projektów obronnych Tatry Tomáš Mynarčík podkreślił: Nasza koncepcja narodziła się w latach 20. ubiegłego wieku i nie jeszcze się nie zdezaktualizowała. Zasadą jest zastosowanie skręconych w jedną całość centralnej rury nośnej i osi z niezależnie zawieszonymi wahliwymi półosiami. Na przestrzeni lat ta koncepcja została doprowadzona do dzisiejszego autorskiego rozwiązania, które daje pojazdom Tatra wyjątkowe możliwości w pokonywaniu nawet najbardziej wymagającego terenu, czego nasze wojsko bezwzględnie potrzebuje.
Pojazdy pomalowane zostały bazową oliwkową matową farbą, odporną na wpływy klimatyczne, substancje szkodliwe, środki odkażające i korozję. Pojazdy mają czteroosobowe kabiny, wyposażone w urządzenia filtrowentylacyjne oraz dozymetry i pakiety przeciwchemiczne. Załoga dysponuje również klimatyzacją i niezależnym ogrzewaniem. Do napędu służy 8-cylindrowy, widlasty, chłodzony powietrzem, turbodoładowany silnik wysokoprężny Tatra T3 o pojemności skokowej 12,7 litra i mocy maksymalnej 300 kW/408 KM przy 1800 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm. Ładowność samochodu wynosi 15 600 kg, a dopuszczalna masa całkowita 29 000 kg.
AČR jest jednym z głównych odbiorców produkcji Tatry. Obecnie samochody tej marki stanowią ponad 90% taboru logistycznego sił zbrojnych naszego południowego sąsiada.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu