Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozpoczęto budowę nowego zbiornikowca dla WMF

Pamiątkowe zdjęcie chwilę po umocowaniu symbolicznej tabliczki na elemencie stępki prototypowej Umby. Fot. Okskaja Sudowierf

18 kwietnia w znajdującej się w miejscowości Nawaszyno, w obwodzie niżnonowogrodzkim, stoczni Okskaja Sudowierf położono stępkę małego zbiornikowca (MMT, Małyj Morskoj Tankier) projektu 23630 Umba, budowanego dla sił morskich Federacji Rosyjskiej (WMF, Wojenno-Morskoj Fłot).

Nowa jednostka budowana jest pod numerem stoczniowym 2401 i jest prototypem serii okrętów, o nie ujawnionej póki co liczbie, dla którego wybrano imię Argun'. Na uroczystości położenia stępki obecny był zastępca dowódcy WMF ds. wsparcia logistycznego generał major (odpowiednik stopnia kontradmirała w Marynarce Wojennej) Aleksiej Anatoljewicz Kijaszko.

Nowe jednostki będą stanowić istotne wzmocnienie starzejącego się w szybkim tempie taboru rosyjskiej floty pomocniczej. W każdej z pięciu flot wchodzących w skład WMF, eksploatowane są bowiem okręty pomocnicze, które dawno już przekroczyły wiek 60, a nawet 70 lat. Najlepszym tego przykładem jest służący we Flocie Bałtyckiej zbiornikowiec wody Wiaczesław Palgow proj. 561, na pokładzie którego banderę podniesiono w 1954 roku. Projekt nowych MMT, podobnie jak wielu innych okrętów pomocniczych, opracowany został przez biuro konstrukcyjne KB „Wympieł”. Biuro to stosowne zamówienie od rosyjskiego Ministerstwa Obrony, opiewające na kwotę 2 mld RUB, otrzymało w 2020 roku. Stocznia Okskaja Sudowierf umowę na budowę dwóch jednostek proj. 23630 otrzymała z kolei w 2022 roku.

2 września tego samego roku rada związku przedsiębiorstw przemysłowych w Sankt Petersburgu (APP SPB, Assocyacyi promyszlennych priedprijatij Sankt-Pietierburga) zaapelowała do ówczesnego dowódcy WMF, admirała Nikołaja Anatoljewicza Jewmienowa (obowiązki te wypełniał w okresie od 3 maja 2019 roku do 10 marca bieżącego roku), o wyrażenie zgody i aprobaty, by pierwsza seryjna jednostka proj. 23630 otrzyma imię Jurij Chaliułlin na cześć zmarłego 1 lipca 2022 roku kontradmirała, doktora nauk technicznych, który wyszkolił kilka pokoleń oficerów logistyków. Oryginalny program zakładał, że stępki obu tych okrętów położone zostaną tego samego dnia, w 2023 roku. Jak widać tak się nie stało, a data położenia stępki dla przyszłego Chaliułlina na chwilę obecną nie jest znana.

Najnowsze jednostki wsparcia legitymować się będą wypornością pełną 4700 ton przy długości kadłuba 86 m. Zgodnie z ujawnionymi informacjami, okręty tego projektu otrzymają wzmocnienie lodowe (choć nie podano jakiej klasy). Prędkość maksymalna wynosić ma 12 węzłów a zasięg 2500 Mm. Autonomiczność szacowana będzie na 30 dni. Stała załoga liczyć ma 29 osób, przy czym będzie możliwość zabrania na pokład liczącej do ośmiu żołnierzy drużyny ochrony. Warto w tym miejscu wspomnieć, że nazwa własna Umba jest już zajęta przez prototypową jednostkę (MSNB, Morskaja Samochodnaja Naliwnaja Barża) proj. 03180 (SKPO 1000).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc