21 grudnia rosyjskie media poinformowały, że stocznię Admirałtiejskije wierfi w Sankt Petersburgu po raz pierwszy opuścił okręt podwodny B-587 Wielikije Łuki, druga seryjna jednostka projektu 677 Łada.
Okręt ten rozpoczął stoczniowe próby morskie, które realizowane będą na Bałtyku, najprawdopodobniej na wodach Zatoki Fińskiej. W ich trakcie załoga i personel stoczniowy prowadził będzie testy urządzeń oraz wyposażenia jednostki.
Stępkę pod budowę trzeciej Łady, noszącej wtedy nazwę Siewastopol, położono 10 listopada 2006, jednak w 2009 r. decyzją ministerstwa obrony została ona wstrzymana. Spowodowane to było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi, które ujawniły się podczas prób prototypowego okręt podwodny B-585 Sankt-Pietierburg. Ostatecznie jednostka ta weszła do służy we Flocie Północnej 22 kwietnia 2010 r. jedynie w charakterze okrętu doświadczalnego.
Problemy z systemami prototypu mogły mieć jeszcze poważniejsze skutki, ponieważ w listopadzie 2011 r. informowano, że rosyjska flota w ogóle zrezygnuje z budowy tych jednostek. Jednak już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później.
Stępkę drugiego zmodyfikowanego okrętu podwodnego typu Łada już pod nazwą Wielikije Łuki położono 19 marca 2015 r. Na wodowanie tej jednostki trzeba było czekać ponad siedem lata, ponieważ nastąpiło ono dopiero 23 grudnia 2022 r. Oznacza to najprawdopodobniej, że projekt tych okrętów był nadal niedopracowany i wymagał wielu modyfikacji.
Wskazuje na to również fakt, że od wodowania do rozpoczęcia prób morskich minął rok. Konsekwencją tego stanu rzeczy będzie również to, że okręt ten nie wejdzie do służby w bieżącym roku, jak niedawno jeszcze anonsowano. Natomiast zupełnie ową informacją jest to, że po podniesieniu bandery jednostka ta ma wejść w skład Floty Bałtyckiej a nie Floty Północnej jak dotychczas zapowiadano.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu