7 maja estońska firma Milrem Robotics opublikowała film z prezentacją zdolności terenowych podwozia bezzałogowego pojazdu lądowego RCV Type-X (patrz WiT 3/2021). Poprzednia prezentacja miała miejsce zimą i była częścią wstępnych testów mobilności pojazdu.
Prototyp wciąż jest prezentowany bez wieży ‒ firma nie informuje, jaki jest tego powód, bowiem pojazd był prezentowany (lecz czy został z nią zintegrowany?) z wieżą bezzałogową John Cockerill CPWS Gen. 2, a ponadto może występować w innych konfiguracjach. Trudno powiedzieć, dlaczego podwozie nie jest prezentowane przynajmniej z ekwiwalentem gabarytowo-masowym wieży lub jej makietą.
RCV Type-X (Robotic Combat Vehicle, pol. robotyczny pojazd bojowy typu X) został ujawniony przez Milrem Robotics w maju ub. r. Masa pojazdu wynosi 12 ton. Układ konstrukcyjny RCV Type-X jest zbliżony do współczesnych czołgów podstawowych. Chociaż w przedniej części pojazdu nie ma przedziału kierowania, to przedział bojowy (z zamontowaną na stropie wieżą) umieszczony jest centralnie, z kolei przedział napędowy, mieszczący hybrydowy układ napędowy, umieszczono w tylnej części. Zgodnie z deklaracjami producenta, pojazd ten ma być zdecydowanie tańszy (2-3-krotnie) od klasycznych bojowych wozów piechoty, zachowując identyczną siłę ognia. O opancerzeniu pojazdu niewiele wiadomo, podobnie o mobilności taktycznej. Mobilność strategiczna może być zapewniona dzięki możliwości transportu drogą powietrzną. Samoloty C-130 i KC-390 mogą pomieścić po jednym RCV Type-X, A400M dwa, zaś C-17 nawet pięć pojazdów bezzałogowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Myślę że jeszcze długo, tego typu pojazdy, nie wejdą do powszechnego użytku. Siła ognia może i porównywalna do bewupa, ale działanie na linii operator - pojazd ze zbyt dużą inercją.