21 czerwca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono poselską interpelację Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) dotyczącą przyszłości transporterów pływających PTS eksploatowanych przez jednostki inżynieryjne Wojska Polskiego. Obok zadań na rzecz wojska, są one intensywnie wykorzystywane w różnorodnych akcjach o charakterze humanitarnym.
W swojej interpelacji, którą 15 czerwca skierował do Ministerstwa Obrony Narodowej pisze: w ostatnim czasie w pańskim resorcie przeprowadzono postępowanie przetargowe, dotyczące naprawy pływającego transportera samobieżnego PTS, tzw. amfibii. Wartość zamówienia przekroczyła kilka milionów złotych. Warto przypomnieć, że PTS to pojazd skonstruowany w latach 60. ub.w., który od prawie pół wieku jest wykorzystywany w polskiej armii. W tym czasie cała Polska mogła wielokrotnie zobaczyć te pojazdy w działaniu, szczególnie podczas sytuacji kryzysowych, np. w trakcie akcji ratowania powodzian. Remontami tych „wiekowych” transporterów zajmują się Wojskowe Zakłady Inżynieryjne w Dęblinie. W ostatnim czasie dotarły do mnie informacje, że z uwagi na fakt produkcji pojazdów prawie 50 lat temu w Siłach Zbrojnych RP zaczyna brakować wykwalifikowanej kadry do remontów i obsługi tych pojazdów, np. mechaników. Z tych powodów znaczna ilość PTS-ów jest niesprawna, a niektóre w ogóle nie nadają się do użytku, ale mimo to znajdują się w wyposażeniu jednostek wojskowych.
Mając powyższe na uwadze, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Ile obecnie PTS-ów znajduje się w Siłach Zbrojnych RP?
Ile PTS-ów jest obecnie niesprawnych lub w ogóle nie nadaje się do użytku?
Jakie były koszty remontów wszystkich PTS-ów od 2016 r.?
Pojazdy PTS stanowią główne wyposażenie wojska do prowadzenia działań w sytuacjach kryzysowych związanych z powodzią, ratując życie i zdrowie ludzkie oraz cały dobytek tzw. powodzian. Proszę o informacje, jakie podjął Pan Minister działania, aby zastąpić pojazdy PTS nowoczesnym transporterem pływającym?
W okresie rządu PO-PSL, w celu zastąpienia pojazdów PTS, wprowadzono zadanie dotyczące pozyskania nowoczesnego Pływającego Transportera Inżynieryjnego PTI Jodła. Proszę o informacje, na jakim etapie jest obecnie to zadanie i kiedy pojazdy PTI Jodła trafią do Sił Zbrojnych RP?
Remontami pojazdów PTS od lat zajmują się Wojskowe Zakłady Inżynieryjne w Dęblinie, których działalność zawsze była związana z dostawami sprzętu dla Wojsk Inżynieryjnych. Jakie podjął Pan Minister działania, aby stworzyć Wojskowym Zakładom Inżynieryjnym w Dęblinie warunki do zbudowania nowych zdolności przemysłowych, aby zamiast remontów wiekowych PTS-ów stały się producentem nowoczesnych pływających transporterów opancerzonych?
W ostatnich latach Wojskowe Zakłady Inżynieryjne w Dęblinie regularnie podpisują umowy z jednostkami Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dotyczące napraw głównych transporterów PTS-M. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje zakup nowych pojazdów tej klasy, jednak dotychczas projekty nie wyszły poza analizy i plany.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A ja bym chciał wiedzieć jakim pan poseł jeździ samochodem, ile kosztuje jego serwis i utrzymanie i dlaczego tak drogo.
Jedno jest pewne że następcy PTS-ów o ulepszonych parametrach powinny szybko wejść na wyposażenie naszej armii, zastępując obecne zabytkowe transportery. Wojska inżynieryjne to ważne ogniwo sił zbrojnych i powinny być sukcesywnie modernizowane.
Bardzo dobrze że pyta ! Za coś dostaje przecież dietę !!
fajny przydatny sprzęt