26 maja w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu położono stępkę lodołamacza o napędzie jądrowym Jakutija (nr stocz. 05709). Jest to czwarta z pięciu jednostek projektu 22220, które zostaną zbudowane przez ten zakład z przeznaczeniem do służby na rosyjskich akwenach arktycznych. Ze względu na pandemię COVID-19 wydarzenie to miało charakter techniczny, bez tradycyjnej uroczystej oprawy.
Rozpoczęcie budowy tego lodołamacza było możliwe dzięki podpisaniu 23 sierpnia 2019 r. przez AO „Bałtijskij Zawod” i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot”, odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym, kontraktu o wartości 100 mld RUB na budowę czwartej i piątej jednostki serii. Ta ostatnia będzie nosiła nazwę Czukotka, a położenie jej stępki planowane jest na czerwiec przyszłego roku. Ostatnie dwa lodołamacze tego typu, mają wejść do służby ‒ odpowiednio ‒ do końca 2025 i 2026 r.
Obecnie w Stoczni Bałtyckiej, w różnych fazach budowy, znajdują się trzy lodołamacze proj. 22220. Stępkę pierwszego z nich ‒ Arktika ‒ położono 5 listopada 2011 r., statek zwodowano 16 czerwca 2016 r., w pierwsze próby morskie wyszedł on 12 grudnia 2019 r., a do służby ma wejść jeszcze w tym roku. Budowę pierwszej jednostki seryjnej Sibir rozpoczęto 26 maja 2015 r., zwodowano ją 22 września 2017 r., rozpoczęcie służby planowane jest na 2021 rok. Z kolei stępkę lodołamacza Urał położono 25 lipca 2016 r., zwodowano go 25 maja 2019 r., a do służby ma wejść w roku 2022.
Lodołamacze typu Arktika mają 33 540 ton wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM-200 o mocy 60 000 kW/81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 węzły. Zapas paliwa jądrowego umożliwi eksploatację przez okres siedmiu lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.
(Andrzej Nitka) | Foto: Bałtijskij Zawod |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu