Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Podwójne wodowanie tureckich patrolowców i dostawa korwety do Pakistanu

Podwójne wodowanie patrolowców TCG Akhisar (P 1220) i TCG Koçhisar (P 1221). Fot. ASFAT

23 września w Stoczni Marynarki Wojennej w Tuzli w Stambule Islamska Republika Pakistanu odebrała pierwszą korwetę zamówioną w Turcji. W trakcie tej samej ceremonii zwodowano dwa pierwsze morskie okręty patrolowe typu Hisar dla lokalnej floty.

Wszystkie wymienione na wstępie jednostki są pochodną programu MİLGEM (Milli Gemi, pol. okręt narodowy, krajowy). W jego pierwszej fazie powstały cztery korwety typu Ada dla Marynarki Wojennej Republiki Turcji. Na bazie ich projektu skonstruowano powiększone i silniej uzbrojone jednostki dla Pakistanu.

WIDEO

Program PN MİLGEM obejmuje cztery okręty, z których pierwszą parę zbudowała stocznia w Tuzli. Prototypowy Babur (F 280) jest pierwszą z gotowych jednostek. Trzecią i czwartą korwetę, na mocy transferu technologii, produkuje stocznia Karachi Shipyard & Engineering Works w Karaczi w Pakistanie. Niedwno zwodowała ona ostatni okręt – Tariq (F 283). Dwie korwety bazujące na tureckim typie Ada kupiła też Ukraina.

Ale projekt ten posłużył również do opracowania okrętu rozpoznania elektronicznego oraz serii morskich okrętów patrolowych (OPV) dla tureckiej floty. Produkcję tych drugich rozpoczęto w kwietniu 2022 roku.

Projekt nowego OPV został opracowywany przez spółkę ASFAT. Dzięki wykorzystaniu sprawdzonego kadłuba, seria patrolowców powstanie krótszym czasie i po niższych kosztach. Niemniej zastosowano inny układ napędowy. Korwety mają system CODAG (COmbined Diesel And Gas turbine) z turbiną gazową i dwoma silnikami wysokoprężnymi, natomiast Hisar otrzyma kombinację diesli i silników elektrycznych CODELOD (COmbined Diesel-eLectric Or Diesel). Takie połączenie zapewni mu zasięg 4500 Mm i ekonomiczną prędkość około 15 węzłów przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Załoga będzie liczyła 104 osoby.

ASFAT (Askeri Fabrika ve Tersane İşletme, Zarząd Fabryk Wojskowych i Stoczni), będąca głównym kontrahentem umowy, to turecka spółka państwowa podlegająca Ministerstwu Obrony Narodowej w Ankarze. Zaprezentowała ona model patrolowca typu Hisar na targach IDEF 2021 w Stambule w sierpniu 2021 roku. Planowana jest budowa serii 10 takich jednostek. Okręty będą miały 99,56 m długości, 14,42 m szerokości i zanurzenie 3,77 m. Wyporność wyniesie 2300 ton, a prędkość maksymalna 24 węzły.

OPV są budowane zgodnie z filozofią „fitted for but not with" (pol. przygotowano, ale nie zamontowano), co pozwoli na przyszłą integrację nowo opracowanych krajowych systemów uzbrojenia i czujników. Uzbrojenie obejmie m.in. armatę 76 mm, artyleryjski system obrony bezpośredniej i do ośmiu pocisków przeciwokrętowych. Wszystkie te wzory uzbrojenia, jak też większość (całość?) elektroniki, tworzących system walki, będą lokalnej produkcji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc