15 sierpnia w stoczni Irving Shipbuilding Inc. w kanadyjskim mieście Halifaks odbyła się uroczystość uruchomienia procesu palenia blach przeznaczonych do budowy przyszłego arktycznego okrętu patrolowego HMCS Robert Hampton Gray (AOPV 435).
Jest to szósty i jednocześnie ostatni okręt typu Harry DeWolf zamówiony przez kanadyjski Departament Obrony dla Royal Canadian Navy. Obecnie użytkownik odebrał pierwsze dwa patrolowce, spośród prototyp HMCS Harry DeWolf (AOPV 430) został wcielony do służby 26 czerwca 2021 roku. Drugi, przyszły HMCS Margaret Brooke (AOPV 431) został dostarczony 15 lipca 2021 roku. We wrześniu bieżącego roku zaplanowano przekazanie trzeciego, przyszłego HMCS Max Bernays (AOPV 432).
Podobnie jak w przypadku pozostałych przedstawicieli serii, patronem patrolowca jest jeden z kanadyjskich bohaterów wojennych – porucznik Robert Hampton Gray, który (pośmiertnie) został odznaczony Krzyżem Wiktorii. Gray był pilotem brytyjskiego lotnictwa morskiego, poległ w czasie ataku na japoński niszczyciel Amakusa 9 sierpnia 1945 roku – jako lider nalotu, pomimo intensywnego ostrzału artylerii przeciwlotniczej i uszkodzeń maszyny, przeprowadził skuteczny atak. Niestety jego F4U Corsair rozbił się w morzu, ciała nigdy nie odnaleziono.
Patrolowce typu Harry DeWolf mają pełnić zadania dozoru kanadyjskiej strefy wyłączności gospodarczej na wodach arktycznych. Etatowe załogi składają się z 65 osób. Jednostki o wyporności 6615 ton mają 103,6 m długości i 19 m szerokości. Napęd o mocy 6000 KM pozwala na osiągnięcie prędkości 17 węzłów. Uzbrojenie obejmuje stanowisko BAE Systems Mk 38 z 25 mm armatą Bushmaster, a także dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Dodatkowo w rufowej części zbudowano lądowisko dla średniego śmigłowca wielozadaniowego Lockheed Martin CH-148 Cyclone.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu