Embraer zaprezentował zdjęcia zespołów płatowca pierwszego samolotu transportowego KC-390 dla lotnictwa wojskowego Portugalii (Força Aerea Portugues).
Kraj ten zamówił w lipcu 2019 r. pięć samolotów KC-390, podpisując kontrakt o wartości 827 mln euro. Ponadto umowa obejmuje dostawę symulatora misji (Full Mission Simulator) oraz wsparcie techniczne eksploatacji przez 12 lat. Nowe transportowce mają zastąpić użytkowane od końca lat 70. ub. wieku samoloty transportowe C-130 Hercules, których pięć egzemplarzy jest na stanie 501 Eskadry z Montijo.
Według planów pierwszy egzemplarz KC-390 ma trafić do Portugalii w lutym 2023 r., ale biorąc pod uwagę zaawansowanie budowy pierwszego płatowca jest niewykluczone, że stanie się to wcześniej. Portugalskie KC-390 zostaną ponadto wyposażone w zintegrowany układ samoobrony izraelskiej firmy Elbit – systemy ostrzegania o opromieniowaniu radiolokacyjnym i laserowym, urządzenie ostrzegające o zbliżających się pociskach przeciwlotniczych w podczerwieni, wyrzutnie przeciwradiolokacyjnych i termicznych naboi zakłócających oraz system samoobrony w zakresie podczerwieni (DIRCM, Directional IR Countermeasures) i system aktywnych zakłóceń radioelektronicznych (AECM, Active ECM).
Opracowany przez brazylijską firmę Embraer we współpracy z lotnictwem wojskowym KC-390 jest średnim samolotem transportowym i tankowcem, zabierającym na pokład do 26 t ładunku lub 80 żołnierzy. Ładownia maszyny ma długość 18,5 m, szerokość 3,45 m i wysokość 2,95 m (dla porównania wymiary ładowni C-130 to: 12,3 x 3,2 x 2,74 m). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe IAE V2500, napędzające również m.in. pasażerskie Airbusy A320. Samolot jest wyposażony w nowoczesną awionikę, w tym wyświetlacze przezierne oraz możliwość użycia gogli nocnego widzenia, oraz systemy wspomagające pracę załogi, umożliwiające m.in. w pełni automatyczny zrzut ładunku na określony punkt na ziemi.
Program KC-390 rozpoczęto w 2009 r., a oblot prototypu miał miejsce w lutym 2015 r. Jedynym dotychczasowym użytkownikiem Millenium jest lotnictwo brazylijskie (Força Aérea Brasileira), które otrzymało dotychczas trzy z 28 zamówionych egzemplarzy. Pierwszy samolot przekazano oficjalnie we wrześniu 2019 r., pozostałe mają być dostarczone sukcesywnie do 2026 r.
Kontrakty lub listy intencyjne na zakup KC-390 podpisały Portugalia, Kolumbia (12 szt.), Chile (sześć), Argentyna (sześć) oraz Czechy (dwa). Wymienione kraje, oprócz Kolumbii, biorą udział w produkcji płatowca. Portugalska OGMA buduje centralną część kadłuba wraz z gondolami podwozia i stery wysokości, w czeskich Aero Vodochody powstaje tylna część kadłuba oraz elementy rampy załadunkowej i drzwi, a w Argentynie są wykonywane spoilery, rampa załadunkowa i drzwi podwozia przedniego. Montaż końcowy samolotu odbywa się w Brazylii, w Gavião Peixoto w stanie São Paulo.
Embraer proponuje KC-390 wielu krajom jako perspektywicznego następcę samolotów C-130 Hercules. Brazylijskie maszyny były również obecne we wstrzymanym w lipcu 2020 r. polskim programie pozyskania nowych samolotów transportowych pod kryptonimem Drop.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Nie jesteśmy skazani na C-130J, jest Milenium, jest Antonow, a może wystarczy mix C-295/A-400,gdy DROP kiedyś ruszy ruszy.