11 grudnia Ministerstwo Obrony Turcji poinformowało o dostarczeniu do lotnictwa morskiego tego kraju pierwszego egzemplarza turbośmigłowego samolotu patrolowego bazowania lądowego P-72MPA, czyli głęboko zmilitaryzowanej wersji pasażerskiego ATR-72.
W ramach trzeciej fazy programu Meltem Turcja zamówiła sześć samolotów P-72MPA, które dołączą do sześciu Airbus CN-235MPA. Budowa floty maszyn patrolowych ma związek z potrzebami operacyjnymi. Turcja dysponuje linią brzegową długości ok. 8300 km. Obok sześciu patrolowych P-72MPA umowa obejmuje także dwa egzemplarze transportowo-treningowe – pierwszy z nich ma być dostarczony w przyszłym roku. Wszystkie bazują konstrukcyjnie na modelu 600, który został wdrożony do produkcji seryjnej w 2010 r.
W ramach konfiguracji zamówionej przez Turcję samoloty otrzymają łącze wymiany danych pracujące w standardzie Link 11 i Link 16, stację radiolokacyjną przeznaczoną do obserwacji nawodnej i system analizy sygnałów akustycznych z boi sonarowych. Ponadto zostały zintegrowane z lekkimi torpedami ZOP Mk 46 i Mk 54.
Projekt stanowił połączenie wysiłków międzynarodowych. Samoloty zostały dostarczone przez producenta (konsorcjum ATR), a wyposażenie misyjne zapewnił przemysł lokalny (Aselsan i Milsoft) oraz Thales. Całość była koordynowana przez głównego realizatora kontraktu, koncern Leonardo. Dodatkowo Havelsan zmodernizował naziemne stanowiska dowodzenia, do których spływają informacje uzyskane z maszyn.
Tureckie lotnictwo morskie jest jednym z trzech, które wybrały i wdrażają do eksploatacji samoloty patrolowe bazowania lądowego zbudowane na bazie turbośmigłowych maszyn pasażerskich ATR-72. Fabrycznie nowe P-72A trafiły do włoskiego lotnictwa morskiego (a wersja pozbawiona możliwości lokalizowania i zwalczania okrętów podwodnych także do włoskiej Guardia di Finanza). Dodatkowo Rheinland Air Service i Aerodata AG podpisały kontrakt z Pakistanem na przebudowę trzech używanych ATR-72-500, które zostały przebudowane do wersji patrolowej z możliwością poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
U nas też takie samoloty potrzebne, ale żadnego ATR-a, albo C-295, albo G-550 to dwa płatowce jakie powinniśmy brać pod.uwagę.