Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy izraelski okręt desantowy nowego typu oficjalnie przyjęty do służby

Docelowa załoga INS Nahshon, wraz ze starszymi rangą oficerami z dowództwa Izraelskiego Korpusu Morskiego, na pokładzie ładunkowym swojego okrętu. Fot. Siły Zbroje Izraela

8 sierpnia w stoczni VT Halter Marine, Inc. w Pascagoula  w stanie Missisipi odbyła się uroczystość podniesienia bandery na zbudowanym na zamówienie Izraelskiego Korpusu Morskiego (Ḥeil HaYam HaYisraeli) okręcie desantowym INS Nahshon.

Klasyfikowany oficjalnie jako LSV (Logistic Support Vessel) Nahshon jest prototypem krótkiej, bo liczącej zaledwie dwie jednostki, serii okrętów desantowych zamówionych w USA. Jest to także pierwszy okręt tej klasy, jaki wejdzie w skład Korpusu od de facto początku nowego millenium. Izrael wycofał bowiem ostatni z eksploatowanych okrętów tej klasy w 2001 roku (Ashdod P-61 typu Ashdod - w służbie od 1966, podczas gdy bliźniacze Ashkelon P-63 oraz Achziv P-65 wycofano ze służby w 1999 roku). Program pozyskania tych jednostek zainicjowano już cztery lata temu, ale stosowne zamówienie złożono w maju 2022 roku.

Amerykański okręt SSGT Robert T. Kuroda (LSV-7) typu General Frank S. Besson, na konstrukcji którego bazują jednostki izraelskie, zacumowany przy nabrzeżu w Pearl Harbor na Hawajach. Fot. US Army

LSV budowane dla Izraela bazują konstrukcyjnie na zbudowanych dla wojsk lądowych USA (US Army) okrętach typu General Frank S. Besson (osiem okrętów w służbie od 1988 roku).  Oficjalnie udostępnione przez stronę izraelską dane są mniej niż szczątkowe, gdyż zawierają jedynie wyporność lekką samej jednostki, tj. 2500 ton oraz wymiary 95 x 20 m. Tymczasem okręty US Army legitymują się wypornością pełną 4200 ton (LSV 7 i 8 nawet 5400 ton), przy wymiarach 83 x 18 x 3,7 m (LSV 7 i 8 są dłuższe o 13 m ze względu na zmodernizowany kształt dziobu). Z porównania powyższych parametrów wnioskować można, że izraelskie okręty będą adaptacją właśnie tych dwóch ostatnich. Bez względu jednak na wielkość samego kadłuba wszystkie okręty typu General Frank S. Besson posiadają pokład ładunkowy o powierzchni 980 m2, na którym można rozmieścić do 82 kontenerów TEU (lub 15 czołgów podstawowych). Załadunek i rozładunek możliwy jest z wykorzystaniem zarówno dziobowej jak i rufowej rampy ładunkowej (na rufie dodatkowo okręt posiada kotwicę umożliwiającą samodzielne zejście na głęboką wodę po zakończonej operacji desantu). Napęd amerykańskich okrętów składa się z dwóch silników wysokoprężnych typu EMD 16-645E2, o mocy po 1454 kW każdy, zapewniających uzyskanie prędkości maksymalnej 11,5 węzła przy pełnym załadunku. Zasięg wynosi wówczas 6500 Mm. Załoga składa się z 8 oficerów i 23 podoficerów i marynarzy.

Zdaniem przedstawicieli Sił Zbrojnych Izraela, oba nowe okręty desantowe pozwolą bardziej optymalnie realizować zadania sił morskich, związane z obecnym jak i przyszłym polem walki. Okręt do swojego miejsca stałej dyslokacji w bazie morskiej w Hajfie trafić ma dopiero  z początkiem nowego roku, po tym jak zarówno okręt jak i nowo sformowana załoga zakończy stosowne próby i szkolenia.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc