24 stycznia w bazie Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych w New River w stanie Północna Karolina odbyła się uroczystość rozpoczęcia dostaw i wdrożenia do eksploatacji ciężkich śmigłowców transportowych Lockheed Martin CH-53K King Stallion do pierwszej jednostki operacyjnej.
Zgodnie z planami CH-53K mają zastępować starsze CH-53E Super Stallion. Z tego też względu nie może zaskakiwać wybór – pierwszą eskadrą operacyjną nowych śmigłowców została HMH-461 Ironhorse, która jest częścią 2. Skrzydła Lotniczego USMC. Jest to najstarsza eskadra eksploatująca ciężkie wiropłaty transportowe w Korpusie Piechoty Morskiej – doświadczenia z wykorzystaniem maszyn tej klasy sięgają 1957 roku (CH-37C Mojave), natomiast CH-53E były eksploatowane w latach 1988-2021. Od października 2021 roku personel rozpoczął szkolenie związane z przejściem na nowy typ śmigłowców, które pomimo podobnego wyglądu oraz oznaczenia, stanowią zupełnie nową jakość.
Dotychczas Departament Obrony zamówił 26 CH-53K King Stallion, które są dostarczane w ramach umów wstępnych. Obecnie ich produkcja odbywa się w zakładach Lockheed Martin w Stratford w stanie Connecticut. Dodatkowo program zdobył pierwszego klienta eksportowego w postaci Izraela, który zamówił dotychczas dwanaście sztuk. Tylko na potrzeby głównego użytkownika, Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, planowany jest zakup 200 CH-53K King Stallion, które pozwolą na zastąpienie obecnie wykorzystywanych CH-53E Super Stallion (były produkowane w latach 80. XX wieku), które w ciągu ostatnich trzydziestu lat były intensywnie eksploatowane w działaniach ekspedycyjnych w wielu punktach świata.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu