Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze Camcoptery w Marine nationale

Pierwszy z przekazanych Flottille 36F bezzałogowców typu S-100 Camcopter. Fot. Force maritime de l'aéronautique navale

15 lutego pojawiła się informacja o przyjęciu do eksploatacji przez Marynarkę Wojenną Francji MN(Marine nationale) pierwszej partii bezzałogowych aparatów powietrznych (UAV) typu S-100 Camcopter produkcji austriackiej firmy Schiebel.

Właściwa uroczystość przekazania maszyn odbyła się tydzień wcześniej w dniu 8 lutego. Bezzałogowce S-100 włączono w skład stacjonującej na lotnisku Hyères Le Palyvestre w Hyères w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże PACA (Provence-Alpes-Côte d’Azur) 36 flotylli powietrznej, lotnictwa morskiego Francji (Flottille 36F, Force maritime de l'aéronautique navale).  Ten związek taktyczny będzie pierwszym operacyjnym, w Marine nationale użytkownikiem tego rodzaju aparatów powietrznych, które desygnowane będą do działań z pokładów okrętów desantowych typu Mistral. Jednostka ta dotychczas na wyposażeniu miała jedynie śmigłowce Eurocopter AS565 Panther.

Wraz z wprowadzeniem S-100, planowana jest realizacja wspólnych zadań w ramach tzw. MUM-T (Manned-Unmanned Teaming). Pełną gotowość operacyjną nowy nabytek MN uzyskać ma jeszcze w tym roku. Zanim jednak austriackie UAV przekazano do jednostki docelowej, przez ponad dekadę wykorzystywane i testowane były przez załogę eskadry doświadczalnej lotnictwa morskiego Francji, Escadrille 10S (CEPA/10S), która co ciekawe stacjonuje na tym samym lotnisku co 36F.

Maszyny z rodziny S-100 to prawdopodobnie jeden z najbardziej dopracowanych bezzałogowych aparatów powietrznych w układzie śmigłowca na świecie. Opracowany został w latach 2003–2005 i legitymuje się maksymalną masą startową 200 kg i wymiarami kadłuba 3,11 x 1,24 x 1,12 m. Średnica wirnika głównego to z kolei 3,4 m. W centralnej części kadłuba znajduje się główny węzeł umożliwiający instalację wyposażenia o masie do 50 kg (np. głowica optoelektroniczna). Dodatkowe, zapasowe węzły o dopuszczalnym obciążeniu do 10 kg każdy znajdują się w nosowej części kadłuba oraz na obu jego bokach tuż za osią wirnika głównego. Zapas paliwa w zbiornikach zewnętrznych (57 litrów) umożliwia przebywanie w powietrzu przez 6 godzin (czas ten można wydłużyć o 66% do 10 godzin wykorzystując opcjonalne zbiorniki podwieszane AVGAS, zwiększające zapas paliwa do 100 litrów). Prędkość nieprzekraczalna wynosi 220 km/h, typowa maksymalna 185 km/h (100 węzłów) a patrolowa 102 km/h (55 węzłów). Pułap maksymalny wynosi 5500 m. Napędzany jest pojedynczym silnikiem Austro Engine AE50R w układzie Wankla o mocy 40 kW (poza benzyną może on spalać także paliwa z rodziny JP-5, JP-8 oraz Jet A-1).

S-100 można doposażyć w dwa węzły podwieszeń (o dopuszczalnym udźwigu do 10 kg na węzeł) na których podwiesić można po jednym pocisku rakietowym Thales Martlet (lub LMM). Jest wykorzystywany w armiach aż 19 państw świata w tym także Chinach i Rosji (gdzie produkowany jest na licencji przez koncern OAO Uprawlajuszczaja kompanija chołdinga "Gorizont").

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc