Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsza partia Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan 4×4 dostarczona Wojsku Polskiemu

Spółka Rosomak S.A. poinformowała o zrealizowaniu do 20 grudnia zaplanowanej na bieżący rok dostawy 15 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan 4×4 do Sił Zbrojnych RP. Fot. Rosomak S.A.

23 grudnia, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółka Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich poinformowała, że 20 grudnia zrealizowała zaplanowaną na bieżący rok dostawę 15 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan 4×4 do Sił Zbrojnych RP.

Ich przekazanie to rezultat umowy zawartej 14 sierpnia 2023 r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na dostawę „blisko 400” (nieoficjalnie 385) Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024‒2030. Kontrakt obejmuje także pakiety, logistyczny i szkoleniowy, a jego wartość to ok. 1,2 mld PLN brutto. Bazą LPR jest południowokoreański lekki pojazd terenowy Kia Motors KLTV 4×4, znany także jako Raycolt. W Polsce otrzymał on nazwę Legwan. Początkowo pojazdy, jako platformy bazowe, trafiają do Polski z fabryki Kia w Republice Korei, a w Siemianowicach Śląskich są modyfikowane do standardu LPR i innych wyspecyfikowanych przez użytkowników. Na przestrzeni kolejnych lat planuje się transfer technologii i stopniowe zwiększanie zakresu produkcji pojazdu w Polsce. W pierwszej kolejności planuje się uruchomienie produkcji nadwozia i uzyskanie zdolności do wprowadzania zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP. Obecnie trwają analizy dotyczące skali niezbędnych inwestycji związanych z uruchomieniem licencyjnej produkcji KLTV 4×4 w Rosomak S.A. zarówno jeśli chodzi o maszyny, jak i infrastrukturę budynków. Zakres oraz harmonogram produkcji i polonizacji pojazdu został już uzgodniony. Rozpoczęcie produkcji licencyjnej KLTV w Polsce planuje się w 2028 r.

Pierwsze trzy KLTV dotarły do Polski – drogą morską – w połowie kwietnia br. Dwa spośród nich zostały doposażone do wyspecyfikowanego przez zamawiającego standardu (otrzymają m.in.: adaptery do montażu 7,62 mm ukm UKM-2000, 12,7 mm wkm WKM-B bądź 40 mm granatnika automatycznego, uchwyty na broń osobistą, kilka różnych zestawów radiostacji UKF i KF, mocowania do wyposażenia dodatkowego oraz malowanie kamuflażowe). Latem br. pojazdy zostały skierowane do Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w celu przeprowadzenia badań trakcyjnych i testów weryfikujących spełnienie zadeklarowanych charakterystyk taktyczno-technicznych. Pozwoliły one na uzyskanie przez nie homologacji.

Trzeci egzemplarz początkowo był wykorzystywany do wsparcia szkolenia fabrycznych instruktorów oraz techników Rozpoczęcie szkoleń pracowników Rosomak S.A. w zakresie budowy i obsług pojazdów KLTV 4×4, a potem został poddany próbom odporności balistycznej w celu potwierdzenia odporności balistycznej na zwykłe pociski  karabinowe 7,62×51 mm NATO (M80) i zwykłe pociski pośrednie 5,56×45 mm z odległości 30 m (poziom 1 wg STANAG 4569A). Po naprawie posłuży Rosomak S.A. do celów demonstracyjnych i rozwojowych. Testy trakcyjne i balistyczne zakończyły się pomyślnie w sierpniu br., co otworzyło dostawę LPR zamawiającemu Pierwsze samochody LPR Legwan dotarły do Polski. Kolejna partia KLTV, licząca 14 samochodów, dostarczona została do Polski 1 sierpnia Kolejne pojazdy KLTV dotarły do Rosomak S.A. Także w sierpniu br. do Siemianowic Śląskich dotarł pojedynczy KLTV o rozstawie osi zwiększonym do 4000 mm (standardowo 3300 mm) i dopuszczalnej masie całkowitej 7 ton (w wariancie bazowym 5,7 tony), który posłuży jako demonstrator specjalistycznych odmian Legwana MSPO 2024: Legwan Long – premiera Rosomak S.A.  

Jednym z pierwszych pododdziałów, do których trafiły LPR Legwan 4×4 jest pluton rozpoznawczy z Morąga kompanii rozpoznawczej 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej z dowództwem w Bartoszycach. Fot. 20 Bartoszycka Brygada Zmechanizowana

Zgodnie z zapisami umowy z 14 sierpnia 2023 r., w 2024 r. dostarczonych miało zostać osiem pierwszych LPR 4×4, jednak zwiększone w związku z koniecznością ochrony granicy wschodniej potrzeby operacyjne, sprawiły, że zamawiający zwrócił się do realizującego umowę konsorcjum o możliwość przyspieszenia dostaw. Doskonała współpraca z południowokoreańskim partnerem sprawiła, że możliwe stało się podwojenie pierwotnej liczby, a więc do 16 pojazdów. Ostatecznie do 20 grudnia przekazano ich 15, bowiem jeden z KLTV z puli dla Sił Zbrojnych RP trafił ostatecznie do Straży Granicznej. Ta formacja zakupiła pojedynczy egzemplarz dzięki zawarciu 5 września br. umowy z Rosomak S.A. o wartości 2,3 mln PLN brutto MSPO 2024: Legwan 4×4 z Rosomak S.A. dla Straży Granicznej. Konfiguracja opancerzonego pojazdu specjalnego Legwan 4×4 dla Straży Granicznej jest praktycznie tożsama z LPR 4×4 dla wojska, zasadniczą różnicą jest montaż wciągarki elektrycznej. W przyszłości planowany jest zakup kolejnych samochodów tego typu, które wzmocnią placówki Straży Granicznej nadzorujące tereny położone na granicy z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Jeśli zaś chodzi o Siły Zbrojne RP, Legwany 4×4 pierwszej partii trafiają do pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych. Jako pierwsza o ich przejęciu poinformowała 23 grudnia 20. Bartoszycka Brygada Zmechanizowana – wozy (najprawdopodobniej cztery) trafiły do plutonu rozpoznawczego brygadowej kompanii rozpoznawczej, stacjonującego w Morągu Pierwsze LPR Legwan trafiły do 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc