11 listopada Korpus Morski Sił Obronnych Izraela odebrał korwetę typu Saar 6, która nosi nazwę Magen. Jest to pierwsza z czterech jednostek budowanych przez konsorcjum firm niemieckich w Kilonii. W ich wyposażaniu w system walki uczestniczy też przemysł izraelski.
Umowa na budowę czterech korwet została zawarta pomiędzy konsorcjum składającym się z holdingu stoczniowego thyssenkrupp Marine System i stoczni German Naval Yard Kiel a rządem izraelskim w maju 2015 r. 35% kwoty kontraktu szacownej na 480 mln euro finansuje strona niemiecka, zaś rozpoczęcie prac przy jednostce prototypowej miało miejsce 7 lutego 2018 r. Wodowanie i chrzest odbyły się 23 maja 2019 r. Próby morskie na Bałtyku wystartowały 10 marca tego roku. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli Korpusu Morskiego Magen ma wkrótce opuścić wody niemieckie i przepłynąć do Hajfy, gdzie jest spodziewana na początku grudnia.
Obecnie w Kilonii prowadzone są prace stoczniowe przy pozostałych trzech korwetach, które otrzymały nazwy: Oz, Atzmaut i Nitzachon. Po dostawie oraz doposażeniu w elektronikę „bojową” i uzbrojenie (co zrealizuje na mocy osobnej umowy stocznia Israel Shipyards w Hajfie), czwórka ta stanie się największymi nawodnymi okrętami Sił Obronnych Izraela. Jednym z ich podstawowych zadań będzie zabezpieczenie morskich instalacji przemysłu wydobywczego na Morzu Śródziemnym.
Uroczyste przekazanie Magen Siłom Obronnym Izraela. Fot. tkMS
Korwety typu Magen (Saar 6) mają 90 m długości i 13 m szerokości. Ich wyporność pełna wynosi około 1900 ton. W Izraelu mają przejść proces instalacji m.in. stacji radiolokacyjnych IAI/Elta Systems EL/M-2248 MF-STAR, 76 mm armat automatycznych Leonardo Oto Melara Super Rapid, 25 mm zdalnie sterowanych stanowisk artyleryjskich Rafael Advanced Defense Systems Typhoon, pionowych wyrzutni przeznaczonych do pocisków systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego IAI/Rafael Barak 8, wyrzutni pionowych systemu przeciwlotniczego bliskiego zasięgu IAI/Rafael C-Dome i kierowanych pocisków przeciwokrętowych IAI Gabriel V. Korwety otrzymają też dwie trzyrurowe wyrzutnie 324 mm torped do zwalczania okrętów podwodnych, ale nie jest jasne, czy zainstalowano je w Niemczech, czy też stanie się to w Izraelu. Dodatkowo program budowy i wdrożenia do eksploatacji wymienionych okrętów zaowocował projektem przejęcia ze Stanów Zjednoczonych ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Sikorsky SH-60F Seahawk (są to używane egzemplarze pochodzące z nadwyżek sprzętowych US Navy, które zostaną przekazane za darmo w ramach procedury EDA).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
długość-92m. szerokość 13,52m. standardowa wyporność - 1900 t. pełna wyporność - 2150/2200 t. (według niemieckich mediów) 430 mln. euro (500 mln. dolarów) - koszt „platform” (kadłub statku, mechanika, elektryka) 115 mln euro (27%) sfinansowała strona niemiecka, kolejne 700 mln euro sfinansowała strona izraelska (radary, elektronika, uzbrojenie. Zwykle 40% / 60%-min.) Izrael przeznaczył 3 miliardy dolarów na cały projekt z nową infrastrukturą, szkoleniami, etc. Z poważaniem...
Aż się prosi o 5-6 takich korwet dla Polskiej doposażenie ORP Ślązak.