Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pakistan rozwija siły podwodne

Fot. Pākistān Bāhrí'a

24 grudnia w stoczni Karachi Shipyard & Engineering Works Limited (KS&EW) w Karaczi odbyła się podwójna, niezwykle ważna dla realizacji programu rozwoju sił podwodnych Islamabadu, uroczystość. tego dnia położono bowiem stępkę pierwszego budowanego lokalnie okrętu podwodnego typu Hangor, dla którego przewidziano nazwę Tasnim oraz rozpoczęto cięcie blach do produkcji kolejnego, oznaczonego roboczo SM-6.

Okręty podwodne typu Hangor to eksportowa odmiana chińskich spalinowo–elektrycznych jednostek typu 041 Yuan. Cięcie blach do budowy przyszłego Tasnima rozpoczęto ponad rok temu, 9 grudnia 2021 roku. Umowę na ich budowę Ministerstwo Obrony Pakistanu podpisało w lipcu 2015 roku, podczas gdy stosowne negocjacje z Państwem Środka trwały już od 2011 roku. Koszt pozyskania ośmiu okrętów podwodnych oszacowano na ok. 4 mld USD. Chińska Korporacja Stoczniowa CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation) potwierdziła pakistańskie zamówienie w październiku 2016 roku.

Pierwsze cztery jednostki powstają w, należącej do CSIC stoczni Wuchang Shipbuilding Industry Group (WSIG) w Wuhan, podczas gdy kolejne cztery budowane są już w kraju zamawiającego, w stoczni KS&EW. Transfer technologii i niezbędnego know-how był bowiem częścią wspomnianej umowy. W 2015 roku zdjęcia satelitarne ujawniły realizację znaczących inwestycji w stoczni KS&EW, w tym: nową halę przystosowaną do budowy dwóch okrętów jednocześnie, nowe nabrzeża wyposażeniowe, a także suchy dok o wymiarach 126 x 32 m, z podnośnikiem Syncrolift o nośności 7881 ton.

Pierwszy blok kadłuba SM-6. Fot. Pākistān Bāhrí'a

Co warto, wspomnieć Chińska Republika Ludowa jako dostawca okrętów podwodnych nie była pierwszym ani też drugim wyborem Islamabadu. W 2008 roku Pakistan wybrał bowiem niemieckie okręty podwodne typu 214. Rozpoczęto nawet negocjacje z koncernem thyssenkrupp Marine Systems, dotyczące pozyskania trzech jednostek tego typu za ok. 1 mld USD, jednak kryzys finansowy z 2009 roku, a także niechęć Bundestagu do tej transakcji ostatecznie przekreślił te plany. Kolejnym kierunkiem była Francja i oferowany przez Naval Group okręt podwodny typu Scorpène. I w tym przypadku nie udało się osiągnąć porozumienia. Jednym z argumentów poruszonych przez stronę francuską, uniemożliwiającym sprzedaż okrętów do Pakistanu, była kwestia zakupu Scorpène przez Indie (typ Kalvari).

Okręty typu Yuan/Hangor legitymują się wypornością w położeniu podwodnym 2800 ton przy wymiarach 76,0 x 8,4 x 6,2 m. Jednostki te mają otrzymać także napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) wykorzystujący siniki systemu Stirlinga, brak jednak wiarygodnych informacji na ten temat. Maksymalna prędkość w położeniu podwodnym oscylować ma w granicach 20 węzłów. Uzbrojenie stanowić będzie sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm, z których wystrzeliwane będą mogły być torpedy ciężkie, najprawdopodobniej typu Yu-6, a także pociski przeciwokrętowe krajowego typu Babur-3 lub chińskie YJ-82.

Obecnie flotylla okrętów podwodnych Pakistanu składa się z pięciu pełnomorskich jednostek, w tym trzech typu Agosta 90B (wyporność w położeniu podwodnym 2050 ton, w służbie od 1999 roku) oraz dwóch typu Agosta 70 (wyporność w położeniu podwodnym 1760 ton, w służbie od 1979 roku). Uzupełniają je trzy miniaturowe okręty podwodne typu Cosmos (oficjalnie Cos.Mo.S MG-110, włoskiego projektu, wyporność w położeniu podwodnym 110 ton). Cztery okręty zbudowane w Chinach mają zostać przekazane odbiorcy już w przyszłym roku, podczas gdy produkowane lokalnie bandery podniosą najprawdopodobniej dopiero w 2028 roku. Dodatkowo w październiku 2020 roku ówczesny dowódca Sił Morskich poinformował, że Pakistan otrzyma bezpłatnie jeden okręt typu 039A do celów szkoleniowych dla przyszłych załóg Hangorów.

Zarówno nazwa Tasnim, jak i typ okrętu któremu ją nadano - Hangor mają wyjątkowe znaczenie symboliczne dla Pakistańskich Sił Morskich (Pākistān Bāhrí'a). PNS Hangor (S 131) typu Daphné (w służbie 1970 – 2006, obecnie okręt muzeum w Karaczi) był bowiem pierwszym okrętem podwodnym na świecie, który po zakończeniu II wojny światowej zatopił okręt nawodny przeciwnika. Ofiarą była storpedowana 9 grudnia 1970 roku, podczas trzeciej wojny indyjsko-pakistańskiej, fregata Khukri (F 149) brytyjskiego typu Blackwood (typ 14). Notabene Khukri to także jedyny okręt hinduski, który został utracony w wyniku działań wojennych. Pakistańskim okrętem w chwili tego zwycięstwa dowodził kmdr Ahmad Tasnim. Oficer ten odszedł ze służby w 1994 roku ze stanowiska dowódcy Sił Morskich w randze wiceadmirała.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc