9 grudnia w stoczni Irving Shipbuilding w Halifaksie w prowincji Nowa Szkocja zwodowano okręt patrolowy, przyszłego HMCS Robert Hampton Gray typu Harry DeWolf, budowanego na zamówienie Royal Canadian Navy.
Robert Hampton Gray jest szóstym i zarazem ostatnim okrętem patrolowym typu Harry DeWolf (AOPS 435), zbudowanym do realizacji swoich zadań w rejonach arktycznych. Jednostki te klasyfikowane są w Kanadzie pod akronimem AOPS (Arctic and Offshore Patrol Ship). Co należy podkreślić, wydarzenie to odbyło się dwa miesiące przed terminem ujętym w harmonogramie.
Obecnie w aktywnej służbie znajdują się cztery pierwsze ze zbudowanych jednostek tego typu, podczas gdy Frédérick Rolette (AOPS 434), którego zwodowano dokładnie rok temu, 29 sierpnia bieżącego roku został przekazany RCN, a obecnie jest przygotowywany do podniesienia bandery. Palenie pierwszych blach dla AOPS 435 rozpoczęto 15 sierpnia 2022 roku, podczas gdy stępkę położono 21 sierpnia 2023 roku. Okręt ma wejść do aktywnej służby w sierpniu przyszłego roku.
Ze względu na położenie stoczni Irving, proces wodowania AOPS podzielony jest na cztery etapy. Pierwszym jest wytoczenie kadłuba z hali montażowej, potem jego przemieszczenie na pokład barki zanurzalnej, następnie jest ona przeholowywana na głębsze wody, znajdujące się w pobliżu Zatoki Bedforda. Ostatnim etapem jest przeholowanie jednostki z powrotem do nabrzeży stoczniowych celem kontynuowania prac wyposażeniowych.
Program pozyskania sześciu okrętów patrolowych (plus dwie jednostki w odmianie Straży Wybrzeża) zdolnych do realizacji zadań patrolowych w rejonie Arktyki zainicjowany został w lipcu 2007 roku. Umowę na opracowanie projektu nowych patrolowców podpisano w 2008 roku. Jako wzór dla kadłuba przyjęto linie teoretyczne norweskiego okrętu patrolowego Svalbard. Projekt nowych patrolowców opracował BMT Fleet Technologies przy współpracy z STX Canada Marine. Umowę na budowę pięciu okrętów (z opcją na szóstą, stosowny aneks podpisano 2 listopada 2018 roku) ze stocznią Irving Shipbuilding z Halifaksu podpisano 16 stycznia 2015 roku.
Okręty typu Harry DeWolf legitymują się wypornością pełną 6615 ton przy wymiarach 103,6 x 19,0 x 5,7 m. Wykonany ze stali kadłub otrzymał wzmocnienia zgodnie z klasą lodową Polar-5, co oznacza, że mogą się poruszać w lodzie o grubości do 1 m z prędkością 3 węzłów. Napęd skonfigurowano w układzie hybrydowym spalinowo–elektrycznym i składa się z czterech silników wysokoprężnych MAN 6L32/44CR o mocy po 3,6 MW oraz dwóch silników elektrycznych o mocy po 4,5 MW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 17 węzłów na wodach wolnych od zlodzenia. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów AOPS mogą przebyć do 6800 Mm, a autonomiczność wynosi 120 dni.
W rufowej części kadłuba znajduje się lądowisko dla śmigłowca wraz z hangarem. Dostosowano je do współpracy z maszynami CH-148 Cyclone oraz CH-149 Cormorant (w tym ostatnim przypadku możliwy jest tylko postój na lądowisku). Pod lądowiskiem znajduje się z kolei pokład ładunkowy, na którym przewożone mogą być kontenery (TEU) o łącznej masie do 70 ton, zawierające zarówno ładunki, jak i specjalistyczne wyposażenie, lub będące kontenerami socjalnymi (dla max. 48 osób), lub lekkie pojazdy. Na pokładzie tym przenoszona będzie także 12 m barka desantowa, produkcji ABCO, której zadaniem będzie transportowanie ładunków/pojazdów na lód lub brzeg. Do obsługi wyposażenia rozlokowanego na pokładzie rufowym oraz lądowisku wykorzystywany jest składany teleskopowo dźwig o udźwigu do 20 ton. We wnękach burtowych na śródokręciu przenoszone będą dwie półsztywne łodzie motorowe klasyfikowane jako MRRB (MultiRole Rescue Boats).
Uzbrojenie stanowi 25 mm armata BAE Mk 38 Mod 2 w specjalnej, nigdzie indziej nie stosowanej, obudowie chroniącej system przed oddziaływaniem klimatu arktycznego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu