15 kwietnia w amerykańskich mediach pojawiła się informacja o wspólnej ofercie, jaką US Army złożyła spółka Oshkosh Defense wraz z koreańskim koncernem Hanwha Defense w programie opcjonalnie załogowego wozu bojowego (Optionally Manned Fighting Vehicle, patrz WiT 1/2020). Firmy zaoferują amerykańskim wojskom lądowym bojowy wóz piechoty AS21 Redback.
AS21 Redback to południowokoreański wóz bojowy, opracowany na podstawie doświadczeń Hanwha Techwin zebranych podczas rozwoku bwp K21 i 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9. Pojazd wykorzystuje wiele elementów konstrukcyjnych tej ostatniej i został zaprojektowany głównie z myślą o australijskim programie Land 400 Phase 3. Więcej na temat AS21 i australijskiego programu w "Wojsku i Technice" 1/2021.
16 kwietnia upływa termin składania ofert w postępowaniu OMFV. Zespół Oshkosh Defense-Hanwha Techwin jest czwartym potwierdzonym oferentem w postępowaniu, obok Team Lynx, BAE Systems we współpracy z Elbit Systems of America i General Dynamics Land Systems (we współpracy z Applied Intuition i Aerovironment). O ewentualnym udziale innych oferentów, np. ST Kinetics (z bwp Hunter), czy mniejszych dostawców, których ofert również spodziewały się US Army, na razie nic nie wiadomo ‒ możliwe więc, że tym razem liczba ofert ograniczy się do trzech.
W pierwszej fazie oferenci dostarczą projekty cyfrowe, a na ich podstawie zostanie opracowany tzw. uproszczony dokument koncepcyjny (pierwszy kwartał roku podatkowego 2022). Na tym etapie oferenci zachowują dużą dowolność w zakresie parametrów i wyposażenia oferowanych pojazdów. Maksymalnie pięć zespołów lub firm zostanie wytypowanych do opracowania tzw. wstępnych prototypów cyfrowych (co sugeruje, że w rzeczywistości zgłosić mogło się znacznie więcej podmiotów ‒ także US Army rozważała przygotowanie własnej koncepcji, która konkurowałaby z komercyjnymi pojazdami), a spośród nich trzy podmioty dostaną kontrakty na opracowanie szczegółowego projektu i budowę prototypów, które zostaną poddane testom. Oceniony najwyżej zespół zostanie dostawcą w programie budowy następcy bwp M2/M3 Bradley, wartym potencjalnie kilkadziesiąt mld USD. Postępowanie do etapu rozpoczęcia testów (lata podatkowe 2022-2026) ma kosztować Pentagon 4,6 mld USD. Wybór oferenta nastąpi pod koniec roku podatkowego 2027, zaś rozpoczęcie produkcji seryjnej w połowie 2030.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ten pojazd to ważna lekcja dla naszego Borsuka, na lekkim pływającym BWP-ie takim jak Borsuk i K-21 można zbudować ciężki BWP lepiej opancerzony kosztem zdolności do pływania.
Wojsko może zamówić dwa warianty Borsuka w dowolnej proporcji.
Rozwój naszego BWP Borsuk w dwóch wariantach to super sprawa, tak powinno być racjonalnie myśląc. Własna wieża ZSSW-30 i istnieje możliwość integracji z polskimi ppk i granatnikami. Nowy krajowy BWP to kilka dekad eksploatacji i wymierne korzyści dla obronności jak i gospodarki Polski.
A nasza PGZ startuje z Borsukiem?