Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy transportowiec uzbrojenia dla WMF

Morski transportowiec uzbrojenia Władimir Piałow tuż po wytoczeniu z hali stoczniowej. Fot. SZ „Wympieł” Rybińsk

10 kwietnia poinformowano, że w stoczni SZ „Wympieł” w Rybińsku wytoczono z hali montażowej kadłub, budowanego dla rosyjskiej marynarki wojennej (WMF), transportowca uzbrojenia Władimir Piałow projektu 20360M.

Jednostka ta powstaje w ramach kontraktu na budowę dwóch okrętów tego typu, który został podpisany między Ministerstwem Obrony FR a stocznią „Wympieł” 25 marca 2016 r. Pierwszym z nich był Giennadij Dmitrijew, którego budowę pod numerem stoczniowym 01551 rozpoczęto 5 maja 2017 r., został on wytoczony z hali stoczniowej 19 marca 2021 r. a zwodowany 2 czerwca tego samego roku.

Położenie stępki drugiej jednostki tego typu budowanej pod numerem stoczniowym 01552 odbyło się 15 marca 2018 r. Obecnie realizowane są na niej prace związane z montażem górnej kondygnacji nadbudówki, po czym rozpocznie się przygotowanie okrętu do wodowania. Według planów ma on służyć we Floty Bałtyckiej i nosić imię żyjącego w latach 1934-2017 konstruktora atomowych okrętów podwodnych, generalnego konstruktora biura konstrukcyjnego Malachit.

Budowa obu transportowców jest mocno opóźniona, według terminów kontraktowych miały być one przekazane odbiorcy w latach 2019-2020. Nie zmienia to faktu, że są one największymi jednostkami zbudowaną w historii tej stoczni, ponieważ w chwili wodowania ich kadłuby mają osiągać wagę 2200 t.

Morskie transportowce uzbrojenia projektu 20360M przeznaczone są do przewozu i przeładunku na inne jednostki w portach i na pełnym morzu uzbrojenia, a także innych ładunków specjalnych. Projekt tych okrętów zostały opracowany przez biuro konstrukcyjne KB „Wympieł”, z uwzględnieniem wymagań Ministerstwa Obrony FR, na bazie wcześniejszych jednostek tego typu projektu 20360 Dubniak.

Nowe transportowce wyposażone zostaną w dźwig zdolny do podnoszenia ładunków o masie do 20 ton. Dzięki wzmocnionemu kadłubowi z podwójnym dnem i burtami, będą mogły one operować na akwenach pokrytych lodem. W części dziobowej przewidziano lądowisko dla śmigłowca. Ponadto jednostki te będą cechować się bardzo dobrymi właściwościami manewrowym, a to dzięki zastosowaniu dwóch pędników gondolowych i dziobowego steru strumieniowego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc