23 stycznia zakłady tureckiej firmy BMC Savunma Sanayi odwiedziła delegacja rządową. W jej składzie znaleźli się m.in. minister obrony Hulusi Akar, szef sztabu generalnego gen. Yaşar Güler, wiceminister obrony Muhsin Dere i szef generalnej dyrekcji przemysłu obronnego İmdat Ersoy. Zapoznali się oni z wyrobami firmy, w tym nowymi.
Prawdopodobnie najważniejsza była prezentacja silników wysokoprężnych do pojazdów opancerzonych: Vuran (294 kW/400 KM), Azra (441 kW/600 KM), Utku (735,5 kW/1000 KM) i Batu (1003 kW/1500 KM). Ten ostatni silnik ma docelowo napędzać czołg Altay, także produkowany przez BMC. Jego próbny rozruch zaplanowany jest na bieżący rok – nie podano niestety dokładniejszego terminu. Inną ważną nowością był kołowy transporter opancerzony ZMA 8×8. Jest on oferowany tureckim wojskom lądowym w ramach programu YNHZA 8×8 (Yeni Nesil Zırhlı Taktik Tekerlekli Araç, pol. lekki pojazd opancerzony nowej generacji). Zaprezentowany został w wariancie kołowego bojowego wozu piechoty. Wóz ma masę 30 ton i jest napędzany silnikiem Azra. Uzbrojono go w bezzałogową wieżę Korhan, opracowaną przez turecką firmę Aselsan. W wieży zamontowane została 35 mm armata (dostosowana do strzelania amunicją programowalną; zapas amunicji wynosi 100 naboi gotowych do użycia plus 200 zmagazynowanych w kadłubie) i sprzężony z nią 7,62 mm km. Uzbrojenie główne może być uzupełnione przez zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Pancerz wieży, bazowo mający poziom ochrony 2 wg STANAG 4569A uzupełnia zestaw aktywnych systemów ochrony ‒ Aselsan Akkor klasy hard-kill, system ostrzegania przed opromieniowaniem promieniem lasera i sprzężone z nim wyrzutnie granatów dymnych. System kierowania ogniem umożliwia prowadzenie walki w trybie hunter-killer lub killer-killer (po instalacji opcjonalnego zdalnie sterowanego stanowiska).
Firma zaprezentowała także głęboko zmodernizowany czołg Leopard 2A4. Turcja dysponują ponad 300 takimi wozami (kupiła wg różnych źródeł 329-354 takich czołgów, przynajmniej kilka utraciła podczas walk w Syrii). Głównym elementem modernizacji jest nowa wieża – z podwozie Leoparda 2 zintegrowano wieżę czołgu Altay. Ponadto dopancerzono podwozie wozu. Wszystkie zmiany wymagały z pewnością ingerencji w zawieszenie, które musiało zostać wzmocnione. Zaprezentowany wóz to już kolejna propozycja tureckiego przemysłu w ramach rządowych planów modernizacji czołgów Leopard 2. Wozy w konfiguracji A4 są już zupełnie przestarzałe, a w związku z opóźnieniem programy Altay oraz pozostawienie w linii czołgów znacznie starszych od Leoparda 2 (Leopard 1A3 i 1T, M60A3 TTS, Sabra i TM, M48A5T2) wskazane jest przeprowadzenie remontu i modernizacji będących w dyspozycji wozów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Bez silnika, bez przekładni, nie ma czołgu który można nazwać swoim.
A u nas nawet zwykłej lekko opancerzonej a wytrzymałej terenówki dla wojska żaden polski podmiot nie produkuje w większej ilości by zastąpić wszystkie Honkery. Widać jak celowo zniszczono nasz przemysł i gospodarkę!
Ten "lekki transporter kołowy" jest wielki jak dwie stodoły. Jego desant jeździ w pozyji stojącej czy leżącej w trzech warstwach?