Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Jelcz Sp. z o.o., przedstawiony w artykule ciągnik siodłowy nie jest przeznaczony do programu Jak, czyli dostawy zestawów do transportu ciężkiej techniki bojowej, lecz do programu systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego średniego zasięgu Wisła. W związku z powyższym wszelkie dane nawiązujące do wymagań i opisujące ciągnik do Jaka są nieprawdziwe.
Jednocześnie Jelcz Sp. z o.o. informuje, iż podwozia bazowe do ciągnika siodłowego CSS 8×8 do Wisły znajdują się w końcowej fazie produkcji. Jelcz Sp. z o.o. nie rozpoczął jeszcze ich badań zakładowych. Pojazdy zostały fizycznie wykonane, jednak nie zostały jeszcze odebrane przez 20. Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe. Jelcz Sp. z o.o. ‒ z uwagi na charakter programu ‒ do tej pory nie publikował zdjęć tych pojazdów w przestrzeni publicznej i nie udzielał informacji na ten temat, tym bardziej że wciąż trwają ustalenia w zakresie ostatecznej konfiguracji podwozi. Po finalizacji tych prac zostaną rozpoczęte stosowne badania samochodów.
Przypomnijmy, że na mocy umowy podpisanej z Inspektoratem Uzbrojenia MON 17 maja 2019 r. o wartości prawie 171 mln PLN brutto, w ramach I fazy programu Wisła, Jelcz Sp. z o.o. ma dostarczyć w latach 2019-2021 73 samochody ciężarowe w układach 4×4 (12 szt.) i 8×8 (61 szt.), w tym 33 ciągniki siodłowe CSS 8x8 na bazie głęboko zmodyfikowanej ciężarówki Jelcz 882.53 (m.in. jednostka napędowa MTU, automatyczna skrzynia biegów ZF, zmodyfikowane zawieszenie).
Jarosław Brach
Bardzo dziękujemy Panu Maćkowi Kozickiemu za udostępnienie fotografii
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu