4 września w głównej bazie sił morskich Irlandii w Haulbowline w porcie Cork odbyła się uroczystość podniesienia bandery na pokładach przybrzeżnych okrętów patrolowych (IPV) typu Lake, którym nadano imiona LÉ Aoibhinn (P 71) oraz LÉ Gobnait (P 72).
Pozyskane jednostki nie są nowymi konstrukcjami, pochodzą z tzw. drugiej ręki. Odkupione zostały bowiem od rządu Nowej Zelandii w 2022 roku. Stosowną umowę o wartości 26 mln EUR podpisano 13 marca 2022 roku. Irlandia za niewielkie pieniądze wzbogaciła się o dwie stosunkowo nowoczesne jednostki, które zastąpiły w stosunku 1:1 wycofane ze służby w dniu 7 lipca 2022 roku dwa okręty patrolowe typu Peacock (LÉ Ciara P42 w służbie od 16 stycznia 1989 roku oraz LÉ Orla P41, w służbie od 19 stycznia 1989 roku).
Pierwsze wzmianki o chęci zakupu kutrów typu Lake, w miejsce wyeksploatowanych „pawi”, ogłoszone zostało przez Departament Obrony Irlandii w sierpniu 2021 roku. Już wtedy było wiadomo że przedmiotem transakcji będą dwa najstarsze kutry tego typu wycofane ze służby w siłach morskich Nowej Zelandii w dniu 17 października 2019 roku tj.: Pukaki (P 3568, w służbie od 14 maja 2009) oraz Rotoiti (P 3569, w służbie od 17 kwietnia 2009 roku). Zanim zostały one fizycznie przekazane nowemu właścicielowi poddane zostały stosownym pracom remontowo–modernizacyjnym. Do Irlandii przetransportowane zostały na pokładzie, należącego do koncernu Biglift, statku do przewozu ładunków wielkogabarytowych Happy Dynamic, który do portu w Cork wszedł 14 maja 2023 roku. Będą one patrolować przede wszystkim wody Morza Irlandzkiego, dzięki czemu okręty o większej dzielności morskiej zostaną wydelegowane do działań na Atlantyku. Ich portem macierzystym będzie Dún Laoghaire w pobliżu Dublina. Cztery kutry patrolowe typu Lake zbudowane zostały na zamówienie Marynarki Wojennej Nowej Zelandii przez należącą do koncernu BAE Systems Australia firmę Tenix Defence (w zakładzie w miejscowości Whangārei). Wszystkie weszły do służby w 2009 roku (jeden w kwietniu i trzy w maju). Podczas konstrukcji nadbudówki wykorzystano wykorzystano metodę zgrzewania tarciowego z przemieszaniem (FSW). Zaprojektowano je tak by mogły realizować zadania do stanu morza 5 i przetrwać „ósemkę”.
Lake’i legitymują się wypornością pełną 340 ton przy wymiarach 55,0 (50,6 na LW) x 9,0 x 2,43 m (2,9 ze śrubami). Napęd stanowią dwa szybkoobrotowe silniki wysokoprężne MAN B&W 12VP185 o mocy po 2500 kW. Umożliwiają one uzyskanie prędkości 25 węzłów oraz zasięgu 3000 Mm przy prędkości ekonomicznej 18 węzłów. Załoga stała składa się z 20 osób. Dotychczasowe uzbrojenie składało się z trzech wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm, choć zostało już ogłoszone że pod nową banderą otrzymają one także i solidniejsze uzbrojenie składające się z 30 lub 40 mm działka.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu