12 lipca Siły Morskie Wietnamu (Hải quân nhân dân Việt Nam) wzbogaciły się o nową jednostkę uderzeniową. W tym dniu przejęto (choć jeszcze nieformalnie) od Indii korwetę INS Kirpan (P 44) typu Khukri.
Przekazanie przez stronę indyjską eksploatowanego, w pełni sprawnego, okrętu, zaprzyjaźnionemu państwu jest bezprecedensowym wydarzeniem. Stosowne decyzje dotyczące zacieśnienia współpracy w kwestiach obronnych pomiędzy Nowym Delhi a Hanoi podjęto podczas bilateralnego spotkania ministrów obrony obydwu krajów, które miało miejsce 19 czerwca w Delhi. Jednym z ważniejszych i „namacalnych” dowodów zaangażowania Indii w ten układ była decyzja o przekazaniu sojusznikowi jednego z okrętów ze składu Sił Morskich Indii. Wybór padł na korwetę rakietową, rodzimego projektu INS Kirpan typu Khukri (Typ 25). Jest to ciekawy „dar” który de facto nie wpłynie w żadnym przypadku na możliwości bojowe Hải quân nhân dân Việt Nam. Kraj ten bowiem posiada stosunkowo nowoczesne siły uderzeniowe składające się m.in. z ośmiu kutrów rakietowych proj. 12418 Mołnija (każdy z szesnastoma pojemnikami transportowo – startowymi z pociskami 3M24-E Uran) oraz czterech fregat typu Gepard 3.9 (rosyjski proj. 11661).
Kirpan swoją dotychczasową bazę morską w Visakhapatnam opuścił 28 czerwca, a do bazy w Cam Ranh wszedł 8 lipca. Tam też cztery dni później zakończono przekazanie okrętu stronie Wietnamskiej. Jak już wspomniano, mimo że obsadzony przez nową załogę, okręt nie został jeszcze oficjalnie włączony w skład Hải quân nhân dân Việt Nam. To nastąpi dopiero po zakończeniu szkoleniu załogi, które planowo potrwać ma do końca bieżącego miesiąca.
Warto pamiętać że Indie i Wietnam mają za sobą długą i owocną współpracę w dziedzinie m.in. szkolenia wojskowego. Hindusi wyszkolili np. załogi wietnamskich okrętów podwodnych proj. 06361 (sześć w służbie od 2014 roku), a także pilotów maszyn Su-30MK2 (35 w służbie). W 2016 roku Indie udzieliły swojemu sojusznikowi linię kredytową o wartości 100 mln USD w ramach której Nowe Delhi pozyskało 12 kutrów patrolowych dla Straży Granicznej, zbudowanych przez hinduski koncern L&T (z których pięć zbudowano w Indiacha a pozostałe siedem w stoczni wietnamskiej).
P 44 jest trzecim okrętem z czterech jakie zbudowano na potrzeby własnych Sił Morskich w celu częściowego zastąpienia w służbie m.in. 11 korwet typu Arnala (rosyjskiego proj. 159, w służbie w latach 1968-2003). Pierwsze dwie jednostki zamówiono grudniu 1984 roku, a kolejne dwie w 1985 roku. Oryginalnie planowano serię liczącą aż 25 okrętów. Prototypowa jednostka INS Khukri (P 49) do służby weszła 23 sierpnia 1989 roku. Budowę przyszłego Kirpana, w stoczni Garden Reach Shipbuilders & Engineers Ltd, w Kolkacie, zainicjowano 15 listopada 1985 roku, wodowanie miało miejsce 16 sierpnia 1988 roku, a do służby przyjęto go 12 stycznia 1991 roku.
Korwety Typu 25 charakteryzują się wypornością pełną 1423 ton przy wymiarach kadłuba 91,1 x 10,5 x 4,5 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych SEMT Pielstick/Kirloskar 18 PA6V 280 o łącznej mocy 10,600 kW. Poprzez przekładnie redukcyjne obracają one dwoma śrubami. Prędkość maksymalna wynosi 24 węzły a zasięg 4000 Mm przy 16 węzłach. Podstawowym systemem radiolokacyjnym jest pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz), trójwspółrzędny radar MR-352 Pozitiw-E rosyjskiej proweniencji. Jego uzupełnieniem, przeznaczonym przede wszystkim do wskazywania celów dla pocisków przeciwokrętowych jest, również wyprodukowany w Rosji, pracujący w paśmie I radar Garpun Bal. Uzbrojenie artyleryjskie składające się z pojedynczej 76,2 mm armaty AK-176 oraz dwóch rotacyjnych AK-630M kal. 30 mm na cel naprowadzane są z wykorzystaniem systemu radiolokacyjnego MR-123 Wympieł-A. Podstawowym uzbrojeniem ofensywnym są dwie zdwojone wyrzutnie KT-138 pocisków przeciwokrętowych P-20 systemu Tiermit. Okręty mają lądowisko dla śmigłowca (bez możliwości stałego bazowania) typów HAL Cheetak lub HAL Dhruv. Załoga składa się ze 112 osób. Po przekazaniu Kirpana, Indiom pozostały jeszcze dwa okręty tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu