Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Navantia i Larsen & Toubro ze wspólną ofertą okrętów podwodnych dla Indii

Fot. Navantia

10 lipca w Ambasadzie Królestwa Hiszpanii w Nowym Delhi, hiszpańska grupa stoczniowa Navantia podpisała z indyjską firmą Larsen & Toubro umowę o współpracy, w celu wspólnego złożenia oferty techniczno-handlowej w programie okrętów podwodnych P75(I) dla Marynarki Wojennej Republiki Indii.

Larsen & Toubro i Navantia podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understanding) dotyczący programu 11 kwietnia 2023 roku w Madrycie, którego kulminacją jest obecna umowa.

Program P75(I) wymaga od każdego indyjskiego oferenta partnerstwa z zagranicznym kooperantem w celu realizacji programu budowy sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych wyposażonych w napęd niezależny od powietrza AIP (Air Independent Propulsion), wraz z częściami zamiennymi, symulatorami, zapleczem lądowym, szkoleniami i elementami transferu technologii. Program wyceniany jest na ponad 4,8 mld EUR. Po nim nastąpi 30-letni kontrakt na utrzymanie w cyklu życia o podobnej wartości.

Zgodnie z umową Navantia miałaby zaprojektować okręty podwodne P75(I) w oparciu o swoje okręty podwodne typu S-80 Isaac Peral, z których pierwszy został zwodowany w 2021 roku i przechodzi próby morskie przed dostawą do Armada Española pod koniec bieżącego roku.

Oprócz typu S-80, Navantia uczestniczyła w projektowaniu i budowie eksportowych okrętów podwodnych typu Scorpène wraz z DCNS (obecnie Naval Group) z Francji, które zostały sprzedane do Chile i Malezji. Navantia uczestniczyła również w budowie jednostek typu Scorpène (Kalvari) w Indiach (jako dostawca niektórych komponentów).

Program P75(I) wymaga integracji systemu AIP. Navantia oferuje swój system wykorzystujący bioetanol jako źródło wodoru, który jest opłacalny, łatwy do uzyskania i nie wymaga żadnej specjalnej infrastruktury. Wysoka gęstość wodoru w etanolu poprawia wydajność systemu. Etanol w postaci płynnej eliminuje ryzyko związane z przechowywaniem wodoru. Ponadto szeroka dostępność etanolu umożliwia tankowanie systemu w dowolnym miejscu na świecie.

L&T i Navantia badają również potencjalne możliwości współpracy w zakresie innych programów wojskowych, a także możliwości w zakresie zielonej energii, w tym etanolu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc