16 lipca, w czasie pierwszego dnia wystawy w Farnborough, koncern Lockheed Martin zaprezentował koncepcję samolotu przeciwpożarowego LM-100J FireHerc, który ma stanowić kolejny element cywilnej linii rozwojowej LM-100J.
Koncepcja ukierunkowana jest na podmioty świadczące tego typu usługi bądź służby ratownicze na świecie. Obecnie do zadań przeciwpożarowych można wykorzystać samoloty rodziny C-130 Hercules wyposażone w specjalne moduły pozwalające na zrzut substancji gaśniczych przez boczne drzwi desantowe. W ramach nowej koncepcji możliwy byłby zrzut poprzez otwory podkadłubowe. Obecnie na świecie jest eksploatowanych kilkanaście samolotów C-130/L-100 Hercules, część z nich wkrótce będzie potrzebować wymiany ze względu na zużycie zmęczeniowe (niektóre z płatowców reprezentują wersję C-130A i zostały wyprodukowane pod koniec lat 50. XX wieku). Są one eksploatowane w czasie sezonów rozległych pożarów m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii czy Europie.
Dotychczas Lockheed Martin zdobył kontrakty bądź wstępne zobowiązania do zakupu 25 LM-100J przez klientów cywilnych na świecie. Maszyny mają zostać dostarczone w klasycznej konfiguracji transportowej. Obecnie producent kończy prace ukierunkowane na zdobycie certyfikatu FAA, który otworzy drogę do rozpoczęcia dostaw seryjnych, cywilnych, LM-100J. Według ostrożnych szacunków, sukcesem programu będzie zdobycie zamówień na około 75 samolotów na rynku cywilnym.
(ŁP) | Foto: Lockheed Martin |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu