Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: gąsienice kompozytowe Soucy Defense

Podczas MSPO 2024 gąsienice firmy Soucy Defense można było spotkać na kilku pojazdach produkowanych przez HSW S.A. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (3-6 września) kanadyjska spółka Soucy Defense zaprezentowała gąsienice kompozytowe systemu SCRT.

Gąsienice kompozytowe systemu SCRT (Soucy Composite Rubber Track) składają głównie z różnych gatunków gumy wzmocnionej stalowym drutem oraz z bieżnika. W taśmie gąsienicy kompozytowej nie ma segmentów, stanowi ona jedną całość w obrębie taśmy. W razie zerwania taśmy stosowany jest zestaw naprawczy Soucy Battle Damage Repair Kit (wytrzymałość do 100 km przy prędkości do 30 km/h) w celu oddalenia się w bezpieczne miejsce lub kontynuowania walki. W przypadku zastosowania w pojeździe zaprojektowanym do stosowania gąsienic stalowych, gąsienice systemu SCRT mogą wymagać kilku zmian w układzie jezdnym, takich jak wymiana koła zębatego i koła napinającego – zestaw adaptacyjny dostarczany jest przez producenta gąsienic. Jednakże, wiele nowych pojazdów jest zaprojektowanych z myślą o wykorzystaniu gąsienic kompozytowych, jak np. nowe wersje BAE Systems Hägglunds CV90, Hanwha AS21 Redback, FFG ACSV i pojazdy robotyczne RCV dla US Army.

Kompozytowe gąsienice systemu SCRT wymagają ingerencji w układ jezdny, a specjalne koła napędowe czy napinające oraz inne elementy dostarcza producent. Fot. Bartłomiej Kucharski

Gąsienice kompozytowe są lżejsze od klasycznych, umożliwiając dodanie dodatkowego opancerzenia do pojazdów lub dodatkowych systemów zadaniowych. Z perspektywy kosztów cyklu życia, SCRT mają o 2/3 mniej części, co ma znaczący wpływ na łańcuch logistyczny. Na podstawie testów przeprowadzonych przez różne armie można stwierdzić, że średnie oszczędności mogą wynieść nawet 15 USD na każdy przejechany kilometr. Prawie bezobsługowe, gąsienice kompozytowe pozwalają na zmniejszenie obciążenia załogi pracą związaną z konserwacją nawet o 75% w porównaniu z gąsienicami stalowymi. Niższy poziom hałasu znacznie poprawia niektóre charakterystyki pojazdu, umożliwiając działanie bliżej wroga bez wykrycia. Gąsienice systemu SCRT są lżejsze od klasycznych nawet o 50%, a niższa do 25% gęstość w wodzie jest szczególnie istotna dla użytkowników pojazdów amfibijnych (np. NBPWP Borsuk – w jego przypadku sama różnica w masie to ok. 25%).

W Kielcach gąsienice Soucy Defense można było spotkać m.in. na bojowym wozie piechoty Borsuk oraz na jego podwoziu z zamontowaną zmodernizowaną wieżą moździerza wieżowego Rak czy wóz ewakuacji medycznej na podwoziu LPG.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc