Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2022: Specjalistyczny pojazd inżynieryjno-saperski

Fot. Marek Asimo

Na MSPO 2022, Jakusz Sp. z o.o. przedstawiła, opracowany we współpracy z Jelcz Sp. z o.o. specjalistyczny pojazd inżynieryjno-saperski z modułową zabudową, wyposażony w pojemnik przeciwwybuchowy. Wóz zapewnia szybki i bezpieczny transport niewypałów i niewybuchów do miejsca, gdzie zostaną one zniszczone czy zutylizowane.

Podwoziem bazowym do dokonania zabudowy był popularny w Siłach Zbrojnych RP, de facto ich nowy „koń roboczy” - Jelcz 442.32 z napędem 4×4. Pojazd napędzany jest silnikiem MTU 6R106TD21, spełniającym normę EURO III. Dwu lub 4-osobowa kabina pojazdu może być opancerzona wg normy NATO STANAG 4569 poziom 1 lub 2.

Za kabiną Jelcza umiejscowiono ramową zabudowę ze stali o podwyższonej wytrzymałości i ażurowej konstrukcji wyposażonej w elementy gumowe niwelujące drgania, które mogą powstać podczas jazdy pojazdu. Ramowa zabudowa jest oddzielana za pomocą żaluzji. Konstrukcja zabudowy oparta jest o szkielet nierdzewny z poszyciem aluminiowym i jest zabezpieczona antykorozyjnie.

W zabudowę wkomponowano, opracowany bezpośrednio przez spółkę Jakusz zasadniczy pojemnik służący do przewożenia materiałów niebezpiecznych. Pojemnik został zaprojektowany tak, aby być odporny na detonację 10 kg materiału wybuchowego w ekwiwalencje TNT lub pocisku artyleryjskiego 152 mm. W module przygotowano miejsce do przechowywania i przewożenia robota saperskiego z rampą rozładunkową a także indywidualnego wyposażenia specjalistycznego jak np.: kombinezony EOD, wykrywacz metalu, nosze na niewybuchy, kamizelki przeciwodłamkowe, butle na sprężone powietrze, system tlenowy, hełmy i inne. Ponadto zabudowa może być wyposażona w system łączności radiowej oraz internetowej.

Pojemnik przeciwwybuchowy ma masę własną 2900 kg, szerokość 164 cm,długość 234 cm i wysokość 177 cm. Maksymalne wymiary ładunku transportowanego w pojemniku to: długość 75 cm, szerokość 49 cm i wysokość 36 cm. Dopuszczalna masa transportowanego ładunku wynosi 100 kg. Temperatury pracy pojemnika wahają się od -30°C do +55°C.

Pojemnik wyposażony jest w napęd podnoszenia i opuszczania pokrywy okna załadowczego oraz specjalny transporter taśmowy wraz z napędem do wysuwania i wsuwania do pojemnika. Dostęp do pojemnika jest realizowany za pomocą opuszczanego podestu znajdującego się w tylnej części pojazdu.

Jakusz Sp. z o.o. pokazała na MSPO 2022 moduł specjalistyczny zabudowany na podstawie Jelcza 442.32, ale z uwagi na modułowy, niezależny charakter zabudowy, możliwe jest wykorzystanie innego pojazdu spełniającego odpowiednie wymagania masowe i gabarytowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc