Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2021: Projekt OCEAN2020 na targach w Kielcach

Fot. OBR CTM S.A.

8 września, podczas drugiego dnia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, odbyło się seminarium podsumowujące europejski projekt OCEAN2020. Było ono skupione na zakończonym w sierpniu 2021 ćwiczeniu morskim, na Morzu Bałtyckim, związanym z pokazem szerokiej gamy systemów bezzałogowych.


Jego celem było zapewnienie możliwości integracji i współdziałania krajów europejskich, w prowadzeniu połączonych morskich operacji wojskowych. Pokaz ten stanowił kolejny ważny kamień milowy tego międzynarodowego przedsięwzięcia, w którym od samego początku brał udział polski uczestnik programu – Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.).

Prezentacja projektu, przeprowadzonego w formie seminarium, którego organizatorem był wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), OBR CTM S.A, miało miejsce na scenie głównej stoiska PGZ, podczas kieleckich Targów MSPO. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm tworzących 43-podmiotowe Konsorcjum, powołane do realizacji programu OCEAN2020, którego liderem jest firma Leonardo. Celem projektu była prezentacja potencjału bezzałogowych platform w zakresie pozyskiwania, analizowania, fuzji i dystrybucji informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa w środowisku morskim. Swoje wystąpienia wygłosili m.in. włoskie Leonardo, szwedzki Saab, litewski Baltic Institute for Advanced Technologies (BPTI) oraz polski OBR CTM S.A.

Harmonogram projektu OCEAN2020 przewidywał przeprowadzenie dwóch połączonych z testami demonstracji (ćwiczeń morskich) wspomnianego potencjału.

Pierwsza z nich miała miejsce na Morzu Śródziemnym i została zrealizowana w listopadzie 2019 r. na wodach Zatoki Tarenckiej.

Druga odbyła się w dniach 25-26 sierpnia 2021 roku na Morzu Bałtyckim, w okolicach szwedzkiej Zatoki Hano. Uczestnicy ćwiczenia zrealizowali dwa założone wcześniej scenariusze. Pierwszy dotyczył reagowania na zagrożenie ze strony szybko poruszających się po powierzchni jednostek morskich, natomiast drugi na zagrożenie ze strony okrętu podwodnego. Zadaniem operatorów systemów bezzałogowych było pozyskanie informacji o obydwu rodzajach zagrożeń oraz ich transmisja do prototypowego europejskiego centrum operacyjnego (EU MOC). W ramach pokazu wykorzystano szerokie spektrum środków tj.:

- 3 bezzałogowe systemy powietrzne: UAS SW-4 Solo (Leonardo), UAS Patroller (Safran) i UAS Cobra (Bluebear),

- 4 bezzałogowe systemy nawodne: USS Sea Raider (TNO), USS Water Strider (IOSB), USS Enforcer III (Saab), USS Piraya (Saab),

- 5 bezzałogowych systemów podwodnych: UUS DeDAve (IOSB), UUS Oceanscan (TNO), UUS Biondo (CMRE), UUS Sea Wasp (Saab) oraz UUS Gavia (MW Portugali),

- 4 jednostki morskie (polski niszczyciel min ORP Czajka, szwedzki poławiacz torped HMS Pelikanen, niemiecki statek badawczy Planet oraz litewski patrolowiec Žemaitis),

- satelita do radarowej obserwacji basenu Morza Śródziemnego COSMO SkyMed (e-GEOS),

- samolot wyposażony w radar nowej generacji niemieckiej spółki Hensoldt,

- prototyp EUMOC (Maritime Operation Centre) usytuowane w Brukseli (firmy Indra, IOSB).

Podczas ćwiczeń uzyskano założone cele, jakimi było: przeprowadzenie fuzji danych pozyskanych z dostępnych systemów sensorycznych oraz współpraca w zakresie autonomiczności zarówno pomiędzy różnorodnymi pojazdami nawodnymi, podwodnymi, powietrznymi, jak i pomiędzy środowiskiem wielodomenowym i środowiskiem umiejscowionym „poza teatrem działań”. Ponadto zwiększono zakres integracji danych z prototypem europejskiego centrum operacyjnego komponentu morskiego (Martime Operational Centre – EUMOC).


„Ośrodek został zaproszony do udziału w programie, dzięki swojemu doświadczeniu zebranemu w ramach projektowania systemów dowodzenia, a także dzięki stałemu zainteresowaniu poszukiwaniem  innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze. Nasz udział w nim należy odbierać w wielu aspektach, albowiem rezultaty prac osiągnięte w ramach programu umożliwią budowanie wspólnego w Unii Europejskiej kierunku rozwoju systemów odpowiedzialnych, za tworzenie świadomości sytuacyjnej i wczesnego identyfikowania zagrożeń. Dodatkowo w przypadku OBR CTM S.A. znajdą one zastosowanie w procesie projektowania przyszłych systemów walki, wysoce nasyconych technologią i informacją – podsumował Tomasz Bajer kierownik projektu OCEAN2020 – OBR CTM S.A.

Źródło: OBR CTM S.A.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc