Marynarka Wojenna RP otrzyma nawodny pojazd bezzałogowy do zadań hydrograficznych. Po krótkim postępowaniu przetargowym, zawarto umowę na jego dostawę.
27 sierpnia Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała ogłoszenie o zamówieniu Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego. Przeprowadzono procedurę otwartą, przyspieszoną, dzięki czemu szybko nastąpił wybór. Nie był zresztą trudny, ponieważ wpłynęła jedna ofertą. Złożyła ją szczecińska spółka Thesta Sp. z o.o. sp. k. Umowę zawarto 11 października (termin składania ofert upływał 30 listopada).
Całkowita końcowa wartość umowy wyniosła 9,999 mln PLN netto. Firma zaoferowała pojazd DriX francuskiej firmy iXblue, który zresztą był preferowany przez zamawiającego (wskazano na możliwość dostawy jednostki równoważnej).
Oprócz pojazdu, zlecenie obejmowało również szkolenie obsługi, części zamienne i eksploatacyjne, jak też oprogramowanie hydrograficzne QPS Qinsy 9 lub równoważne, do prowadzenia misji pomiarowych pojazdu ASV, zawierające elementy zapewniające wsparcie prac hydrograficznych. Zasadniczym kryterium udzielenia zamówienia była cena.
DriX to bezzałogowiec nawodny wyposażony w zanurzoną gondolę mieszczącą modułowy system wymiany sensorów hydrograficznych w zależności od prowadzonej misji. Pojazd jest wyposażony w autopilota, system unikania kolizji, jego autonomiczność waha się od 24 godzin przy prędkości 14 węzłów (prędkość maksymalna), do 10 dni przy 4 węzłach. Jego wysoce hydrodynamiczny kształt pozwala na prowadzenie badań do stanu morza 5.
DriX działa w następujących trybach pracy: samodzielne podążając po ścieżce nosiciela, samodzielne podążając do wyznaczonego celu, samodzielne podążając po predefiniowanej ścieżce, cyrkulacja (krążenie dookoła wyznaczonego punktu nawigacyjnego lub utrzymanie się na wyznaczonej pozycji), samodzielne autonomiczne dokowane i sterownie ręczne przez operatora pojazdu.
Nie znamy specyfikacji zamówionego wyposażenia, ale wymagania sformułowane przez KPW Gdynia dotyczyły urządzeń detekcji, wizualizacji i identyfikacji: LIDAR nie mniej niż 360˚; kamera nie mniej niż full HD 360˚; kamera podczerwieni nie mniej niż 70˚; transponder systemu identyfikacji automatycznej AIS; reflektor radarowy wzmacniający jego echo radarowe do poziomu jednoznacznie identyfikującego ASV jako jednostkę pływającą. Natomiast wyposażenie pomiarowe pojazdu to: echosonda wielowiązkowa, kompensator kołysania wykonany w technologii światłowodowej (FOG), miernik prędkości dźwięku w wodzie (SVP), system pozycjonowania GNSS wykorzystujący metodę RTK, system nawigacji inercyjnej INS oparty o technologię FOG, wyposażenie pomiarowe zintegrowane w gondoli umożliwiającej szybką wymianę zestawu hydrograficznego, opuszczana gondola z wyposażeniem hydrograficznym dla lepszej stabilizacji urządzeń pomiarowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Szkoda, że tylko jeden egzemplarz ale zakup oczywiście słuszny. Trzeba również pamiętać o rozwoju krajowych kompetencji w zakresie bezzalogowców morskich różnego przeznaczenia
To jest najpotrzebniejsza rzecz w Marynarce Wojennej RP! Tyle lat czekaliśmy na ten zakup!