12 września dowódca Sił Powietrznych Malezji poinformował, w wywiadzie prasowym, że władze w Kuala Lumpur są zainteresowane odkupieniem od Kuwejtu części z eksploatowanych w tym emiracie wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18C/D Hornet.
Powyższa decyzja ma związek z planowanym utrzymaniem w linii maszyn tego typu (Malezja eksploatuje osiem F/A-18D Hornet) do drugiej połowy lat 30. XXI wieku, a także stopniowym wycofywaniem tej wersji samolotów przez Kuwejt (ma to związek z planowanymi dostawami F/A-18E/F Super Hornet oraz Eurofighterów). Zgodnie z informacjami z wywiadu wiadomo, że strona malezyjska przesłała do Kuwejtu list intencyjny dotyczący chęci zakupu maszyn, a obecnie oczekiwana jest odpowiedź ze strony użytkownika. Co ważne, zainteresowanie kuwejckimi Hornetami wyraża jeszcze jedno państwo (do września faworytem do zakupu wydawała się być Tunezja). Ma to związek z faktem, że są to zadbane egzemplarze - władze Kuwejtu zamówiły 40 egzemplarzy w 1988 roku. Ich dostawy zrealizowano w latach 1991-1993, a w ciągu dotychczasowej historii eksploatacji były wykorzystywane przede wszystkim do zabezpieczenia własnej przestrzeni powietrznej oraz misji na Bliskim Wschodzie (od 2015 roku, jako wsparcie dla koalicji państw arabskich, uczestniczą w lotach bojowych nad Jemenem).
Malezja, ze względów budżetowych, ogranicza obecnie plany zakupów fabrycznie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Główny wysiłek finansowy ma zostać skierowany na kontynuację procesu eksploatacji i modernizacji F/A-18D Hornet oraz Su-30MKM, które są uznawane za najbardziej perspektywiczne konstrukcje w parku sprzętowym. Dodatkowo władze analizują możliwości atrakcyjnego zakupu maszyn używanych - tu przede wszystkim mowa o Kuwejcie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu