Zgodnie z zapowiedziami z maja tego roku odwiedzający Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS-2021 mogli obejrzeć prototyp najnowszego rosyjskiego silnika turbowałowego Klimow WK-1600W.
W trakcie salonu lotniczego HeliRussia-2021 spółka ODK-Klimow, wchodząca w skład Zjednoczonej Korporacji Silnikowej (Objedinionnaja dwigatielestroitielnaja korporacyja, ODK), należącej do państwowej korporacji Rostiech, anonsowała publiczną premierę swojego najnowszego silnika turbowałego na salonie MAKS-2021. I tak też się stało – w jego wystawiono prototyp (tzw. silnik-demonstrator) silnika WK-1600W. Ten prototypowy egzemplarz WK-1600W posłuży do testów stanowiskowych, które będą miały za zadanie potwierdzić zgodność faktycznych parametrów silnika z projektowymi. Wedle obecnie przyjętego harmonogramu rozwoju WK-1600W ma uzyskać certyfikat typu w 2023 roku, a w kolejnym ma rozpocząć się produkcja seryjna WK-1600W. Według Antona Kołosowa, p.o. dyrektora i zastępcy konstruktora generalnego ODK-Klimow, w petersburskich zakładach spółki zakończono budowę stanowiska badawczego tego silnika.
WK-1600W to silnik turbowałowy o projektowej mocy startowej ponad 1400 KM (1044 kW). Silnik wyposażono w cyfrowy system kierowania i kontroli BARK-15W (BARK – błok awtomaticzeskogo riegulirowanija i kontrola), także skonstruowany przez inżynierów ODK-Klimow. WK-1600W jest pomyślany jako napęd śmigłowców (stąd W w sufiksie, W jak wiertolot/wiertolotnyj) o masie startowej rzędu pięciu–ośmiu ton. Obecnie ODK-Klimow nie ma w ofercie silnika o zbliżonej mocy, takowej turbiny nigdy też nie skonstruowano w czasach ZSRS. Cywilny Kamow Ka-62 ma być pierwszym śmigłowcem, którego napędem będzie WK-1600W, choć zapewne na tym zastosowaniu tego silnika się nie skończy. WK-1600W był projektowany wyłącznie cyfrowo i jako taki nie ma tradycyjnej projektowej dokumentacji papierowej. Jest to taki pierwszy przypadek w historii silników turbowałowych powstałych w ZSRS/Rosji. Konstruowanie WK-1600W prowadzono z wykorzystaniem systemu PDM (Product Data Management). Cyfrowy projektowy model silnika i jego cyfrowe rysunki techniczne stanowią jedną całość. W czasie projektowania WK-1600W można było od razu wirtualnie instalować go w przedziale silnikowym śmigłowca i podłączać do cyfrowego modelu przekładni głównej. Również technologia produkcji WK-1600W jest innowacyjna w przypadku rosyjskich silników turbowałowych. Podczas produkcji części prototypu WK-1600W ok. 70% odlewania zastąpiono metodą wytwarzania przyrostowego (druk 3D). Na dalszym etapie rozwoju tego silnika ODK-Klimow chce opracować modyfikację WK-1600S (S jak samolot/samolotnyj) przeznaczoną do lekkich samolotów towarowych i pasażerskich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu