reklama Helikon-Tex

Rusza produkcja silników śmigłowcowych w Ufie

17 lipca rosyjska spółka ODK opublikowała materiał dotyczący otwarcia nowej linii produkcyjnej w zakładach ODK-UMPO w Ufie. Dzięki temu produkcja silników turbinowych kilku typów zwiększy się o 350 sztuk rocznie.

Należąca do spółki OPK „Oboronprom” (część „Rostiechu”) spółka ODK (Objedinionnaja dwigatielestroitielnaja korporacija) poinformowała, że w jej spółce-córce ODK-UMPO (Ufimskoje motorostroitielnoje proizwodstwiennoje objedinienije – Ufijskie Silnikowe Zrzeszenie Produkcyjne) utworzono centrum produkcji śmigłowcowych silników turbowałowych o mocy do 5000 KM, czyli: WK-2500, TW3-117, WK-650W, WK-1600W, które napędzają śmigłowce serii Mi-8MT (Mi-17), Mi-35, Mi-28N, Ka-52, Ka-27, Ka-226T i Ka-62. W praktyce będzie dominować produkcja silników TW3-117 i WK-2500 ze względu na rozpowszechnienie śmigłowców napędzanych tymi jednostkami i wielkość ich produkcji. Według deklaracji przedstawicieli ODK, utworzenie nowego centrum w Ufie obniży koszty produkcji silników śmigłowcowych w Rosji o 25% przy wzroście wydajności produkcji. Zorganizowana w ODK-UMPO produkcja obejmuje wszystkie elementy silnika ‒ od poziomu poszczególnych części (wliczając w to obróbkę stopów tytanu i innych metali) po przekładnie do wymienionych silników. Utworzenie centrum produkcji silników śmigłowcowych w Ufie kosztowało 8,7 mld RUB (106 mln EUR), z czego większość wydano na zakup oprzyrządowania linii produkcyjnej (obrabiarek numerycznych, stanowisk do spawania itp.).

W Ufie zorganizowano też Centrum Edukacji Zawodowej Lotniczego Klastra Państwowej Korporacji „Rostiech”, w którym będzie przechodzić przeszkolenie ok. 2000 pracowników rocznie. Wiąże się to z potrzebami kadrowymi samych zakładów ODK-UMPO, ale także innych lotniczych zakładów w Baszkirii, czyli przede wszystkim spółki Kumiertauskoje awiacjonnoje proizwodstwiennoje priedprijatije (KumAPP, Kumertauskie Zakłady Lotnicze) i holdingu Ufimskoje agriegatnoje priedprijatije „Gidrawlika” (Ufijskie Przedsiębiorstwo Agregatowe „Hydraulika”). W nowo utworzonej linii produkcji silników śmigłowcowych ODK-UMPO zatrudnia 350 osób, ale już od przyszłego roku ma być ich dwukrotnie więcej.

Do tej pory ODK-UMPO zajmowało się już współprodukcją i remontami śmigłowcowych silników turbinowych, jednak był to tylko wycinek ich działalności. Według danych „Rostiechu”, w Ufie dotąd produkowano ok. 32% komponentów (900 różnych części) silników WK-2500 (w tym wersji P i PS), przede wszystkim do tzw. gorącej części tego silnika. Jego montażem końcowym zajmowała się spółka ODK-Klimow, której ODK-UMPO było podwykonawcą. Jednak UDK-UMPO to przede wszystkim producent silników turboodrzutowych serii AL-31F (Su-27), AL-31FP (Su-30), AL-41F-1S (Su-35S), a także R-95Sz i R-195 (Su-25). Oficjalne otwarcie nowej linii produkcyjnej silników turbowałowych w UDK-UMPO akurat 17 lipca wiązało się z przypadającym w tym dniu 95-leciem zakładów w Ufie.

(Adam M. Maciejewski) Foto: ODK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc