Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowości rosyjskich silników śmigłowcowych

Prototyp silnika WK-650W na stanowisku badawczym. Fot. Rostiech

Podczas tegorocznego salonu lotniczego HeliRussia-2021 rosyjska spółka ODK-Klimow ujawniła szereg informacji o postępach rozwoju różnych silników turbowałowych przeznaczonych do śmigłowców, wliczając w to największą nowość, czyli silnik WK-1600W.

20 maja państwowa korporacja Rostiech zapowiedziała publiczną prezentację nowego silnika turbowałowego, oznaczonego WK-1600W, co będzie miało miejsce w trakcie Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego MAKS-2021 w lipcu. WK-1600W powstaje w spółce ODK-Klimow, wyspecjalizowanej w silnikach turbowałowych, która wchodzi w skład Zjednoczonej Korporacji Silnikowej (ODK – Objediniennaja dwigatielestroitielnaja korporacyja). Oznaczenie silnika sugeruje moc startową 1600 KM. Konstruktor generalny ODK-Klimow Wsiewołod Jelisiejew powiedział podczas HeliRussia-2021, że w rozwój WK-1600W jest zaangażowany szereg wiodących rosyjskich spółek silnikowych, co ma przyspieszyć prace. Dzięki temu już na MAKS-2021 będzie można zaprezentować „silnik-demonstrator” WK-1600W. Niemniej wg planów badania stanowiskowe prototypu WK-1600W mają rozpocząć się z końcem trzeciego kwartału tego roku. Prototypowe silniki WK-1600W będą badane na stanowiskach nowego typu, specjalnie skonstruowanych w tym celu. Obecnie trwa budowa drugiego stanowiska, które ma być gotowe do końca roku. Harmonogram rozwoju WK-1600W zakłada, że z początkiem 2022 r. rozpoczną się badania stanowiskowe konieczne do certyfikacji silnika. WK-1600W jest przewidziany jako napęd dwusilnikowego śmigłowca Ka-62, którego prototypy latają obecnie z francuskimi silnikami Turboméca Ardiden 3G. Jednak zapewne na tym zastosowaniu się nie skończy. Tym bardziej, że WK-1600W wypełni lukę między znacznie mocniejszymi silnikami WK-2500P/PS czy najnowszymi TW7-117W/WK (do śmigłowca Mi-38T i śmigłowca pokładowego powstającego w ramach OKR Minoga) a WK-800W, nadal w trakcie rozwoju.

Rysunek silnika WK-1600W. Fot. Rostiech

Przy okazji HeliRussia-2021 poinformowano też o postępach prac nad WK-650W, najlżejszym silnikiem turbowałowym Klimowa. W zamyśle WK-650W ma zastąpić zagraniczne silniki, czyli francuskie Turboméca Arrius 2G1 na Ka-226T i kanadyjskie PW-207K na Ansatach (historia substytucji napędu na Ansatach miała już kilka zwrotów z porzuceniem planów zastosowania silników Motor Sicz MS-500W czy WK-800W Klimowa). Trwający rozwój WK-650W ma zakończyć się w 2023 r., gdy rozpocznie się jego produkcja seryjna. Prototyp silnika WK-650W skompletowano w grudniu 2020 r. Na początku tego roku przeprowadzono jego pierwszy rozruch na naziemnym stanowisku badawczym. Obecnie trwają jego rozwojowe badania stanowiskowe, których nowy etap ruszy w sierpniu. Do końca roku ODK-Klimow zaplanował skompletować trzy prototypowe WK-650W, aby rozszerzyć zakres badań. Certyfikacja WK-650W jest zaplanowana na 2023 r., a produkcja na 2024 r. Do silnika WK-650W skonstruowano układ cyfrowego sterowania i kontroli (tzw. FADEC) BARK-5W (BARK – błok awtomaticzeskogo riegulirowanija i kontrola). W WK-650W zastosowano części wytwarzane metodą druku przestrzennego. W analogiczny sposób będzie wytwarzanych ponad 10% części WK-1600W, co skróci czas ich produkcji z sześciu miesięcy do trzech tygodni. Materiały do druku 3D są rosyjskiej produkcji, a całością programu druku przestrzennego zajmuje się Centrum Technologii Przyrostowych Państwowej Korporacji Rostiech (Centr additiwnych tiechnołogij Goskorporacyi Rostiech).

Jednocześnie na HeliRussia-2021 ODK-Klimow zaprezentował koncepcję polowego warsztatu serwisowego (tzw. MSB – mobilnyj sierwisnyj błok) do polowej naprawy silników WK-650W. 40-stopowy kontener logistyczny mieści niezbędne wyposażenie do obsługi i naprawy silników WK-650W w czasie 7–10 dni.

Silniki WK-2500PS. Fot. Aleksandr Utkin/Rostiech

Jurij Szmotin, konstruktor generalny całego ODK, dodał, że silniki WK-650W i WK-1600W są też planowane jako napęd projektowanych śmigłowców bezzałogowych. Szmotin powiedział także, że silnik WK-2500P (inaczej WK-2500P-01/PS), przeznaczony do śmigłowców szturmowych Mi-28NM, wszedł do produkcji seryjnej. ODK będzie promowało zastosowanie WK-2500P jako zunifikowanego silnika na wszystkich wojskowych śmigłowcach dotąd napędzanych przez TW3-117/WK-2500. WK-2500P w ubiegłym roku przeszedł badania państwowe rosyjskiego resortu obrony. Obecnie trwają prace nad wydłużeniem resursu WK-2500P do 12 000 godzin pracy. Jednocześnie w śmigłowcach Ka-32, w ramach rozwoju tej konstrukcji, będzie montowany silnik WK-2500PS-02.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Nowości rosyjskich silników śmigłowcowych”

  1. Gdyby nie wyprzedano za bezcen polskich zakładów WSK Rzeszów to moglibyśmy rozwijać własne niezależne silniki śmiglowcowe i nie tylko będąc suwerennym krajem w eksporcie własnych śmigłowców

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc