13 lutego br. koncern Lockheed Martin ogłosił, że rezygnuje z dalszych starań o wykupienie firmy Aerojet Rocketdyne. Transakcja o wartości 4,4 miliarda USD miała zapewnić Lockheed Martin przejęcie jednej z ostatnich niezależnych firm amerykańskich budujących silniki rakietowe oraz strumieniowe.
Lockheed ogłosił plan przejęcie firmy Aerojet w grudniu 2020 r. Od samego początku spotkał się on ze sprzeciwem ze strony koncernu Raytheon Technologies. Według tego ostatniego powstałaby sytuacja, w której koncern zmuszony byłby do negocjowania z Lockheedem – swoim głównym konkurentem – kwestii zakupu i cen silników wykorzystywanych w różnych programach zbrojeniowych realizowanych przez firmę Raytheon. Pomimo kontrowersji, w sierpniu 2021 r. plan Lockheeda poparło 12 kongresmanów amerykańskich.
W liście otwartym do sekretarza obrony stwierdzili oni, że fuzja wzmocni interesy i bezpieczeństwo narodowe oraz przywróci równowagę na rynku napędu rakietowego, szczególnie po tym jak koncern Northrop Grumman wykupił firmę Orbital ATK. Jednakże część legislatorów uznała, że fuzja może naruszyć prawo antymonopolowe i skierowała sprawę do amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC – Federal Trade Commision).
25 stycznia br. FTC ogłosiła, że występuje z pozwem przeciwko planowi Lockheed Martin. Termin rozprawy przed sądem administracyjnym ustalono na czerwiec 2022 r. Komisja uznała, że fuzja zaszkodzi konkurencji na rynku zbrojeniowym, a Lockheed będzie mógł dowolnie ograniczać dostęp podwykonawców do projektów realizowanych przez firmę Aerojet, szczególnie tych dotyczących silników strumieniowych dla pocisków hipersonicznych oraz systemów sterowania pociskami przeciwbalistycznymi.
Pomimo zapewnień Lockheed Martin, że pozwoli Aerojet na swobodną sprzedaż siników rakietowych innym firmom, komisja podtrzymała swoje postanowienia wskazując, że Lockheed rozpoczął blokować konkurencję nawet jeszcze przed przejęciem firmy Aerojet. Ostatecznie Lockheed wycofał się z transakcji stwierdzając, że w zaistniałej sytuacji jest to rozwiązanie najlepsze dla jego udziałowców.
Firma Aerojet Rocketdyne produkuje m.in. silniki rakietowe na paliwo ciekłe typu: RS-25, które napędzały wahadłowce kosmiczne oraz stanowią napęd budowanej ciężkiej rakiety nośnej SLS (Space Launch System), RL10 wykorzystywane w rakietach Delta III i IV oraz RS-68 dla rakiet Delta IV. Firma Aerojet opracowała również m.in. silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania SJY61, który napędzał eksperymentalny bezzałogowy pojazd hipersoniczny typu Boeing X-51 Waverider.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu