Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lockheed Martin zrezygnował z przejęcia firmy Aerojet Rocketdyne

Silnik rakietowy na paliwo ciekłe RL10 jest wykorzystywany w rakietach nośnych Delta III i IV. Fot. Aerojet Rockedyne

13 lutego br. koncern Lockheed Martin ogłosił, że rezygnuje z dalszych starań o wykupienie firmy Aerojet Rocketdyne. Transakcja o wartości 4,4 miliarda USD miała zapewnić Lockheed Martin przejęcie jednej z ostatnich niezależnych firm amerykańskich budujących silniki rakietowe oraz strumieniowe.

Lockheed ogłosił plan przejęcie firmy Aerojet w grudniu 2020 r. Od samego początku spotkał się on ze sprzeciwem ze strony koncernu Raytheon Technologies. Według tego ostatniego powstałaby sytuacja, w której koncern zmuszony byłby do negocjowania z Lockheedem – swoim głównym konkurentem – kwestii zakupu i cen silników wykorzystywanych w różnych programach zbrojeniowych realizowanych przez firmę Raytheon. Pomimo kontrowersji, w sierpniu 2021 r. plan Lockheeda poparło 12 kongresmanów amerykańskich.

W liście otwartym do sekretarza obrony stwierdzili oni, że fuzja wzmocni interesy i bezpieczeństwo narodowe oraz przywróci równowagę na rynku napędu rakietowego, szczególnie po tym jak koncern Northrop Grumman wykupił firmę Orbital ATK. Jednakże część legislatorów uznała, że fuzja może naruszyć prawo antymonopolowe i skierowała sprawę do amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC – Federal Trade Commision).

Federalna Komisja Handlu (FTC) uważa, że planowana fuzja zaszkodzi konkurencji na rynku zbrojeniowym i z tego powodu jest jej przeciwna. Fot. Aerojet Rockedyne

25 stycznia br. FTC ogłosiła, że występuje z pozwem przeciwko planowi Lockheed Martin. Termin rozprawy przed sądem administracyjnym ustalono na czerwiec 2022 r. Komisja uznała, że fuzja zaszkodzi konkurencji na rynku zbrojeniowym, a Lockheed będzie mógł dowolnie ograniczać dostęp podwykonawców do projektów realizowanych przez firmę Aerojet, szczególnie tych dotyczących silników strumieniowych dla pocisków hipersonicznych oraz systemów sterowania pociskami przeciwbalistycznymi.

Pomimo zapewnień Lockheed Martin, że pozwoli Aerojet na swobodną sprzedaż siników rakietowych innym firmom, komisja podtrzymała swoje postanowienia wskazując, że Lockheed rozpoczął blokować konkurencję nawet jeszcze przed przejęciem firmy Aerojet. Ostatecznie Lockheed wycofał się z transakcji stwierdzając, że w zaistniałej sytuacji jest to rozwiązanie najlepsze dla jego udziałowców.

Firma Aerojet Rocketdyne produkuje m.in. silniki rakietowe na paliwo ciekłe typu: RS-25, które napędzały wahadłowce kosmiczne oraz stanowią napęd budowanej ciężkiej rakiety nośnej SLS (Space Launch System), RL10 wykorzystywane w rakietach Delta III i IV oraz RS-68 dla rakiet Delta IV. Firma Aerojet opracowała również m.in. silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania SJY61, który napędzał eksperymentalny bezzałogowy pojazd hipersoniczny typu Boeing X-51 Waverider.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc