Dwa nowe polskie śmigłowce mogłyby być produkowane w PZL-Świdnik dla programów Perkoz i Kruk, a w przyszłości eksportowane także w ramach transakcji międzyrządowych z udziałem rządu polskiego.
Dwie linie produkcyjne, dla dwóch różnych typów śmigłowców w najważniejszych polskich zakładach śmigłowcowych, czyli PZL-Świdnik to unikalna i bezprecedensowa propozycja współpracy.
W skrócie, program przedstawia się następująco: projekt, rozwój, personalizacja, testowanie, produkcja, montaż, wsparcie, szkolenie oraz eksport.
Produkcja nowych śmigłowców w PZL-Świdnik zapewniłaby Polsce kontynuację własnej tradycji śmigłowcowej. PZL-Świdnik od blisko 70 lat zajmuje się projektowaniem, produkcją, modernizacją i kastomizacją śmigłowców.
W ramach programu Perkoz Polskie Siły Powietrzne oraz inni polscy klienci instytucjonalni mogą otrzymać nowy śmigłowiec całkowicie produkowany w Polsce i oparty na sprawdzonej platformie bestsellera AW139 przy niezwykle przystępnym koszcie, biorąc także pod uwagę cały jego cykl życia. Proponowany przez Leonardo program to więcej niż zakup, to inwestycja dla Polski z bardzo wysoką stopą zwrotu z inwestycji.
Na uwagę zasługuje fakt, że w rzeczywistości śmigłowiec AW139 został opracowany z udziałem polskich inżynierów i techników jeszcze zanim polskie zakłady stały się częścią koncernu Leonardo. W pełni uprawnione jest stwierdzenie, że ten śmigłowiec jest także w pewnym stopniu polski. Zakłady PZL-Świdnik przyjęły wówczas na siebie część ryzyka biznesowego. Dzisiaj PZL-Świdnik produkuje kompletne kadłuby dla AW139, ale także komponenty dla wielu innych śmigłowców Leonardo i innych firm z branży lotniczej.
Drugi ważny temat to śmigłowiec bojowy, pomimo że program "Kruk" został czasowo zamrożony. Propozycja Leonardo jest w pewnym zakresie podobna do tej zaproponowanej w ramach nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego opartego o konstrukcję śmigłowca AW139. Leonardo proponuje Polsce aktywne przystąpienie do projektu nowego śmigłowca bojowego, opracowywanego obecnie pod nadzorem włoskiego MON. Począwszy od roku 2025 Włochy mają zastąpić włoskie maszyny AW129 Mangusta całkowicie nowym supernowoczesnym śmigłowcem AW249. Im wcześniej Polska dołączy do tego projektu, tym większy będzie miała na niego wpływ, a tym samym odniesie większe korzyści gospodarcze i finansowe. Nowy śmigłowiec bojowy w polskim wariancie byłby produkowany w PZL-Świdnik. Skorzystałby na tym polski przemysł obronny ponieważ śmigłowce bojowe to technologicznie najbardziej zaawansowane maszyny, a zatem odnośny transfer technologii oraz know-how jest nie do przecenienia z punktu widzenia suwerenności militarnej. Nowy polski wariant śmigłowca mógłby być eksportowany jak produkt lokalny, włączywszy w to realizację transakcji za pośrednictwem polskiego rządu, czyli programy G2G – podobnie jak w przypadku nowych polskich śmigłowców wielozadaniowych produkowanych w PZL-Świdnik w oparciu o platformę AW139.
Dla programu Kondor Leonardo proponuje wielozadaniowy śmigłowiec morski zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu najbardziej rygorystycznych wymagań, AW159 oferuje zaawansowaną komunikację i przewagę informacyjną, charakteryzuje się świadomością taktyczną, mocnymi silnikami oraz wytrzymałą konstrukcją o optymalnej powierzchni podstawy płatowca, wyposażony jest w blokadę pokładową, radar elektronicznego skanowania w zakresie 360°, zintegrowany systemem ASW i ASuW. AW159 został zaprojektowany do wykonywania misji ze statków w najbardziej wymagających środowiskach, aż po 6. Stan Morza. AW159 jest zdecydowanie najbardziej uniwersalnym śmigłowcem marynarki wojennej w swojej kategorii i może być dostosowany do potrzeb klienta. Uzbrojenie, które może być przenoszone przez AW159 to karabiny maszynowe, pociski, torpedy i wszelkie systemy broni wymagane w ramach misji.
AW159 charakteryzuje się nowoczesnym designem i wytrzymałymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, jest sprawdzonym wiropłatem z doświadczeniem przeniesionym z modelu Lynx. Przeznaczony do operacji morskich AW159 ma najlepsze w swojej klasie osiągi, charakteryzuje go duża ładowność dla dedykowanego systemu misji i uzbrojenia, które zostały wybrane przez najlepsze marynarki wojenne do walki z wymagającymi zagrożeniami (np. Królewska Marynarka Wielkiej Brytanii i Południowokoreańska).
Platforma AW159 jest używana przez wiele sił zbrojnych w różnych wariantach, a śmigłowiec jest stale modernizowany w miarę potrzeb. Co ważne jeśli AW 159 zostanie wybrany w programie Kondor, w Polsce może zostać utworzona obsługa techniczna i niektóre możliwości produkcyjne.
AW159 jest zaprojektowany do działania zgodnie ze standardami NATO i może współpracować z załogowymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi zgodnie z oczekiwaniami klienta. Integracja danych i interoperacyjność wszystkich statków powietrznych i wiropłatów jest dziś koniecznością, co znajduje potwierdzenie w różnych operacjach i demonstracjach, również pod nadzorem NATO.
Śmigłowiec oferuje doskonałą interoperacyjność, szczególnie z AW101, na przykład w oparciu o doświadczenie zdobyte w jednej z najbardziej zaawansowanych Marynarek Wojennych na świecie w NATO - Królewskiej Marynarce Wojennej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A co do tej pory zrobil Leonardo dla sił zbrojnych Polski?D o trzymywał terminów umów?;€€
Leonardo powinno zostać wykluczone z programów Perkoz i Kruk za to że produkcja kupionych AW101 nie została przeniesiona do Świdnika.
Propozycje całkiem niezłe. Pytanie tylko czy Włosi wywiążą się z terminów i czy sprzęt jakościowo będzie faktycznie na miarę naszych potrzeb