Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Leonardo AW109 TrekkerM: zintegrowane szkolenie lotnicze pilotów śmigłowców

Produkcja AW109 TrekkerM mogłaby być zlokalizowana w PZL-Świdnik, który już obecnie uczestniczy w wytwarzaniu kadłuba AW109. Dlatego MON miałby pełną kontrolę nad wszelkimi dalszymi modyfikacjami tego śmigłowca. Fot. PZL-Świdnik

W styczniu Agencja Uzbrojenia poinformowała o uruchomieniu konsultacji rynkowych w sprawie możliwości pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych. W jego skład miały wejść 24 śmigłowce szkolno-bojowe w konfiguracji do prowadzenia szkolenia zaawansowanego z użyciem uzbrojenia włącznie, naziemny system szkolenia obejmujący symulatory i trenażery, pakiet logistycznego wsparcia szkolenia, usługi wsparcia materiałowego, pakiet szkoleniowy oraz przystosowanie lub budowa od podstaw infrastruktury powiązanej ściśle ze zintegrowanym systemem szkolenia pilotów śmigłowców.

Zgłoszenia do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych przesłało 10 podmiotów: Airbus Helicopters SAS, Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Elbit Systems Ltd., International Defense & Aerospace Group LLC, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o., Bell Textron Inc., Babcock International Group oraz konsorcjum w składzie: DM-MSB Sp. z o.o. (lider), Instytut Technicznych Wojsk Lotniczych, Motor Sicz JSC i Level 11 Sp. z o.o.

Konsultacje miały obejmować ocenę możliwości spełnienia wstępnie określonych wymagań, zdefiniowanie możliwości krajowego przemysłu w tym zakresie, sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących pozyskania systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw, szkolenia i realizacji powiązanej infrastruktury, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, w tym realizacji powiązanej infrastruktury oraz przeznaczonej do montażu i funkcjonowania, wstępne ustalenie terminów pozyskania oraz inne czynniki w zależności od potrzeb.

Działania te miały doprowadzić do zakupu śmigłowców szkolnych nowego pokolenia w celu zastąpienia wiropłatów Mi-2 i były powiązane z modernizacją lotnictwa śmigłowcowego Sił Zbrojnych RP, obejmującą wprowadzenie szeregu nowych typów oraz duży wzrost liczebny stanu posiadania.

Spośród wymienionych zainteresowanych szczególną uwagę zwraca PZL-Świdnik wsparty przez Leonardo Helicopters, który jest jedynym producentem OEM (wytwórca oryginalnego wyposażenia) mogącym zapewnić kompleksowe i elastyczne rozwiązania dotyczące śmigłowców i usług szkoleniowych, zarówno dla personelu latającego jak i naziemnego, dostosowane do specyficznych wymagań klienta.

Dzięki zastosowaniu gogli w ETD VxR możliwe było pozbycie się dużych elementów typowych dla tradycyjnych symulatorów. Obniża to znacznie masę całego urządzenia i zmniejsza jego gabaryty. Dzięki temu ETD VxR jest łatwy do transportu i nie wymaga rozbudowanej infrastruktury. Fot. ZL-Świdnik

Pełna oferta rozwiązań szkoleniowych i symulatorów jest dostarczana bezpośrednio przez PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters, globalnego producenta śmigłowców (OEM) i symulatorów oraz dostawcę szkoleń. Z punktu widzenia klienta pozwala to zmniejszyć wysiłek związany z zarządzaniem programem, zminimalizować ryzyko oraz precyzyjnie określić podział odpowiedzialności.

Wykorzystując własne możliwości projektowania, produkcji i wsparcia klienta, zarówno dla śmigłowców jak i systemów szkoleniowych, PZL-Świdnik oferuje: nie mającą odpowiednika wierność symulacji dzięki bezpośredniemu dostępowi do certyfikowanych danych OEM rzeczywistych śmigłowców; symulatory stale dostosowywane do ulepszeń/modyfikacji śmigłowców oraz pełne dostosowanie do wymagań dla wojskowych szkoleń operacyjnych (symulacja systemów uzbrojenia, systemów obronnych, systemów celowniczych i systemów komunikacji technicznej).

Co ważne, PZL-Świdnik wspierany przez Leonardo Helicopters jest w stanie dostarczyć urządzenia do jednoczesnego szkolenia całej załogi śmigłowca, symulując każdy aspekt misji (trening operacyjny), w tym złożone sytuacje taktyczne (od ewakuacji poszkodowanych w nagłych wypadkach ze strefy walki po wysoce realistyczne scenariusze pola bitwy oparte na skomplikowanych założeniach).

Ponadto, może zostać przygotowane rozwiązanie uwzględniające maksymalizację synergii z innymi programami śmigłowcowymi Sił Zbrojnych RP (AW101, AW149), w zakresie: symulatorów będących w użyciu i związanych z nimi obsług; ścieżki szkoleniowej ułatwiającej przejście między różnymi platformami oraz interoperacyjność między systemami planowania misji i diagnostyki różnych platform.

Nie mniej ważne jest uzyskanie pełnej interoperacyjności między różnymi symulatorami (dzięki zastosowaniu kompatybilnych technologii) umożliwiającej użytkownikowi przeprowadzenie wspólnych sesji szkoleniowych z udziałem różnych platform. Towarzyszy temu wspieranie planowania misji, odpraw i podsumowań oraz wymiany informacji ze śmigłowca na ziemię w czasie rzeczywistym (zintegrowane planowanie misji, koordynacja działań i komunikacja).

Oferta urządzeń szkoleniowych Leonardo Helicopters jest stale wzbogacana o nowe produkty i usługi w oparciu o najnowsze technologie i dzieli się na kategorie: szkolenie pilotów, szkolenie członków załogi oraz szkolenie obsługi naziemnej.

W segmencie szkolenie pilotów obejmuje: multimedialne narzędzie do samodzielnego szkolenia ETD Desktop; narzędzie do samodzielnego szkolenia (FAA FTD poziom 4) ETD Lite-4; trenażer nawigacji i procedur (FAA FTD poziom 5) ETD Lite-5; zaawansowany trenażer nawigacji i procedur (FAA FTD poziom 5, EASA FNPT poziom 2) ETD; ruchomy symulator z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością ETD VxR; symulator wysokiej wierności (FAA FTD poziom 6/7, EASA FTD poziom 2/3) ETD Plus, Fixed Based; symulator wysokiej wierności (FAA FTD poziom 7, EASA FTD poziom 2/3) ETD e-Motion oraz symulator pierwszej klasy (FAA/EASA FFS poziom B/D) ETD Plus, Full Motion.

AW109 TrekkerM to nowy dwusilnikowy śmigłowiec wojskowy klasy 3 ton. Został on zaprojektowany żeby zapewnić operatorom wyjątkową wszechstronność misji, możliwość operowania w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach, a także wysoką prędkość lotu. Dzięki temu stanowi doskonałe rozwiązanie dla szerokiego zakresu operacji w dzień i w nocy w najbardziej wymagających środowiskach. Fot. Leonardo

W segmencie szkolenie członków załogi mamy do dyspozycji: symulator obsługi broni pokładowej, symulator obsługi wyciągarki, symulator obsługi konsoli kierowania misją oraz symulator obsługi głowicy optoelektronicznej. Natomiast w segmencie szkolenie obsługi naziemnej mamy: symulator obsługi technicznej śmigłowca MTS, wirtualny trenażer obsług technicznych VMT oraz trenażer obsług technicznych MTD.

Szczególną uwagę zwraca symulator z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością ETD VxR, który przyspiesza doskonalenie umiejętności pilotażu. ETD VxR został opracowany, aby w pełni wykorzystać zalety wirtualnej rzeczywistości w symulacji lotu: udoskonalona percepcja otoczenia przez pilota dzięki immersyjnemu widokowi w zakresie 360°; platforma o sześciu stopniach swobody ruchu; w pełni odwzorowany kokpit w wirtualnej rzeczywistości; fizyczne interakcje z przyrządami pokładowymi; wiernie odwzorowana dynamika i osiągi prawdziwego śmigłowca; realistyczne doświadczenia trenowanych operacji na ziemi i w powietrzu; odzwierciedlenie działania systemów zainstalowanych na pokładzie śmigłowca; stworzony z wykorzystaniem wiedzy eksperckiej i oryginalnych danych OEM; zgodny z wymaganiami FTD poziomu 3 według EASA; możliwość tworzenia rozproszonych sesji szkoleniowych i współdziałania z innymi symulatorami treningowymi, w tym dla całej załogi; rozwiązanie efektywne ekonomicznie; mała przestrzeń zajmowana przez urządzenie, zarówno podczas sesji szkoleniowej jak i w transporcie.

Symulator ETD VxR zapewnia wyjątkową efektywność i oszczędność dzięki mniejszej jego objętości i wymaganiom co do infrastruktury, dzięki temu można z niego korzystać w każdym miejscu, tam gdzie jest potrzebny. Cechy ETD VxR wpływają na zmniejszenie kosztów nabycia i szkolenia oraz zwiększają bezpieczeństwo eksploatacji śmigłowców szkolnych. ETD VxR są już wdrażane we Włoszech i Stanach Zjednoczonych do szkolenia pilotów w Akademiach Szkolenia Śmigłowcowego Leonardo w tych państwach. ETD VxR jako narzędzie szkolne dla pilotów, załóg i obsługi naziemnej jest uzupełnieniem szerokiej i rosnącej gamy urządzeń symulacyjnych opracowanych przez Leonardo dla szerokiego grona użytkowników śmigłowców. PZL-Świdnik wspierany przez Leonardo Helicopters jest w stanie dostarczyć Siłom Zbrojnym RP różne typy symulatorów służące do szkolenia pilotów, załóg i personelu naziemnego dla symulacji każdego elementu misji.

Oprócz symulatora z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością ETD VxR, Leonardo może zapewnić e-szkolenia oparte także na danych prawdziwego śmigłowca, aby w zintegrowany sposób wspierać teoretyczną ścieżkę szkoleniową.

Praktyczne szkolenie w powietrzu zapewnia dwusilnikowy wielozadaniowy śmigłowiec lekki Leonardo AW109 TrekkerM. Może on wykonywać szeroki zakres zadań, od szkolnych po bezpośrednie wsparcie ogniowe z powietrza. Wytrzymała konstrukcja, przestronna kabina, bogate wyposażenie i doskonałe osiągi zapewniają możliwość wykonywania misji w dzień i w nocy, w każdych warunkach atmosferycznych. Ponad 1500 AW109 we wszystkich wersjach zostało dostarczonych do 80 państw na całym świecie. AW109 wykonuje misje na wszystkich kontynentach, potwierdzając swoją zdolność do działania w ekstremalnych warunkach klimatycznych. Przestronna kabina może pomieścić sześciu w pełni wyposażonych żołnierzy, konsolę misji z miejscem dla operatora zapewniając jednocześnie sprawną zmianę konfiguracji, aby śmigłowiec dostosować do specyfiki konkretnej misji. Szerokie drzwi przesuwne po obu stronach, zapewniają wygodny dostęp i wykonywanie szybkich operacji desantowych z użyciem lin oraz operowanie wciągarką. Wsparcie ogniowe jest zapewniane przez zintegrowane uzbrojenie zewnętrzne, takie jak karabiny maszynowe oraz kierowane i niekierowane pociski rakietowe.

17 września podczas ceremonii w Filadelfii Leonardo świętowało dostawę setnego egzemplarza śmigłowca TH-73A Thrasher dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. W 2020 r. US Navy wybrała śmigłowiec Leonardo TH-73A, wersję z bogatszym wyposażeniem modelu komercyjnego AW119Kx (jest to jednosilnikowa odmiana śmigłowca dwusilnikowego AW109, który jest oferowany Polsce jako jeden z elementów zintegrowanego systemu szkoleniowego) z możliwością wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR), aby zastąpić starzejące się wiropłaty TH-57B/C Sea Ranger jako główny śmigłowiec do wyszkolenia następnej generacji pilotów śmigłowców i zmiennowirnikowców US Navy, USMC i USCG oraz wybranych państw sojuszniczych. Zaawansowany system szkolenia śmigłowcowego TH-73A stanowi kluczową modernizację technologii szkolenia US Navy, polegającą na przejściu z awioniki analogowej na cyfrową i ma służyć amerykańskim siłom morskim co najmniej do 2050 roku. Ta ulepszona zdolność szkoleniowa pomoże utrzymać najwyższy standard wojskowego szkolenia lotniczego dzięki aktualnym i odpowiednim platformom szkoleniowym. TH-73A ułatwi uzyskanie wyższej jakości i większej biegłości pilotów morskich, którzy będą gotowi sprostać wyzwaniom operacyjnym przed jakimi stoi flota Stanów Zjednoczonych.

Przedstawiciele PZL-Świdnik podkreślają, że są w stanie zapewnić efektywny system szkolenia zoptymalizowany dla Sił Zbrojnych RP, opierając się na doświadczeniach już zdobytych we współpracy z odbiorcami wojskowymi na całym świecie oraz Leonardo. Fot. Leonardo

Szkolne urządzenia symulacyjne Leonardo czerpią dane z rzeczywistych śmigłowców i są na bieżąco aktualizowane, dzięki czemu szkolący się są przez cały czas usytuowani w niezwykle realnym środowisku. Ponadto, system szkoleniowy i urządzenia symulacyjne są wysoce konfigurowalne; Leonardo jest globalnym dostawcą szkoleń, projektantem symulatorów i oprogramowania, producentem i dostawcą aplikacji operacyjnych, a wszystkie te korzyści są zapewniane polskiemu użytkownikowi poprzez PZL-Świdnik.

Co więcej, PZL-Świdnik już dziś produkuje kompletne struktury płatowca AW109 dla wszystkich programów Leonardo, będąc jednocześnie gotowym do zapewnienia pełnego montażu końcowego tych śmigłowców także w Świdniku na rzecz Wojska Polskiego, poszerzając tym samym strategiczne partnerstwo zapewniające wszystkie korzyści płynące ze współpracy z jednym wykonawcą i dzięki synergii i wielu cechach wspólnych już użytkowanych śmigłowców dostarczonych przez PZL-Świdnik.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc