14 października Ministerstwo Obrony Niderlandów poinformowało o wyborze firmy Pilatus jako dostawcy nowych samolotów szkolenia podstawowego. Nowa konstrukcja ma zastąpić trzynaście, obecnie eksploatowanych, Pilatus PC-7.
Prace związane z wyborem dostawcy toczyły się od dłuższego czasu. Poza firmą Pilatus zainteresowanie wyrażał m.in. brazylijski Embraer. Zgodnie z planami, zakup ma objąć osiem samolotów nowego typu oraz dwa symulatory. Maszyny mają stanowić jeden z pierwszych elementów szkolenia przyszłych pilotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz innych typów wojskowych statków powietrznych znajdujących się w strukturach niderlandzkiego lotnictwa. Typ, oferowanej przez firmę Pilatus, nie został upubliczniony (najprawdopodobniej PC-21) – ma to związek ze skargą na wynik, który złożył do niderlandzkiego organu odwoławczego jeden z oferentów. Dopiero pozytywna decyzja sędziów ma otworzyć drogę do podpisania umowy ze szwajcarską firmą.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze samoloty wraz z niezbędnym osprzętem obsługowym trafią do użytkownika w pierwszej połowie 2027 roku. Roczny nalot ośmiu maszyn ma wynosić 2150 godzin, a symulatory mają być wykorzystywane do wykonania kolejnych 2650 godzin nalotu. Cała infrastruktura ma pozwolić na szkolenie do 60 pilotów.
Obecnie głównym produktem promowanym przez firmę Pilatus w segmencie turbośmigłowych maszyn szkolno-treningowych jest PC-21. Tylko w Europie są wykorzystywane w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii. Łącznie sprzedaż objęła ponad 200 seryjnych egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu